undvik fåniga tester....
Hej !
Undvik vetenskapliga tester är mitt tips ! Fånigt bara, eftersom det är hur man använder plaggen och hur man är klädd under som är väsentligt i sammanhanget.
Tro inte att nåt av dem funkar ( i andashänseende) vid högaktiva sporter !
Endast vid stillsam promenad på stan är andasfunktionen bra ! Kolla istället efter plaggens ventilationsmöjligheter ! Såsom armhålsventilation, ventilation genom nätfickor etc, man kan ej få nog av dessa möjligheter.
Förutsatt att man är bra klädd under så har jag lärt mig följande:
Det mest allround plagg jag hittills har skaffat alla kategorier är en windstoppertröja (Tierra Moreno).Den är lätt och smidig vilket är bra. Funkar som skal på fjället tills det börjar ösregna (klarar hyfsat lätt regn), och helt OK som lagom varmt mellanlager (jag är varm av mig), och funkar även direkt mot kroppen i brist på andra (torra)plagg.Andningsfunktionen är dock inte så stor så man ska räkna med att tröjan blir lite blöt på insidan.Windstopper funkar hyfsat för vinterlöpning vid flera minusgrader MED ETT CRAFTUNDERSTÄLL UNDER.Vid armbågarna blir man som blötast. Där samlas fukten. Samma gäller löpning iförd activent.
En löparjacka kan man fundera på att skaffa (se t ex www.newline.dk) dvs fabrikat Newline.Den andas bättre än activent tycker jag men är inte riktigt lika vindtät.Dvs andasfunktionen är något mer prioriterad.Bra topptursegenskap. Ett minus dock för muddarna nertill på ärmarna (blir för tätt).
Funderar du på antingen Goretexjacka eller windstopper (shell) ?
Om du menar en windstopper shell (fd activent) så ventilerar min Haglöfs Orca rätt skapligt iallafall.En bra detalj i sammanhanget är ventilation nertill på ärmarna med kardborrestängning.
Windstopper tycker jag ventilerar lite bättre än Goretex. Men vid löpning är det ju inget av dom som ventilerar tillräckligt. För svettig skidbestigning är min erfarenhet att det blir för svettigt med en långärmad windstoppertröja, väst är ett bättre val ovanpå understället. Goretexjacka är rena tortyren vid skidbestigning. Möjligen på nervägen är den OK.
Ska man röra sig i en 3-lagers Goretexjacka (jag använder själv Marmot Thunderlight) så är rejäl ärmhålsventilation ett måste. Min jacka har nätfickor som också är ventilerande.Cyklar man fort i en 3-lagers Goretexjacka på sommaren med en bomulls-t-shirt under så blir den rätt våt.
För lugn turåkning på vintern så är det suveränt med en långärmad windstoppertröja som ytterplagg.- Blir det varmt drar man bara upp dragkedjan en bit.
Eftersom Goretexjackan med detta resonemnang lätt blir förpassad till ryggsäcken så är det ju bra om Goretexjackan är lätt och smidig vilket lätt leder till att man skaffar en i Paclite, MEN på vintern behöver man ju en skaljacka som tål snöstorm, t ex Klättermusen Bifrost eller fIMBUL (som jag tänker skaffa sen) och det leder till motstridiga intressen. Men eftersom jag prioriterar säkerhet så väljer jag helst Klättermusenjackan. För sommarturer däremot så är en lättpackad och lätt Goretexjacka ett bra val.
MVH
Mats Frank, Umeå