Ammarfjället-Skidbäcksstugan

Vi tänkte gå från Ammarnäs till Hemavan i sommar, via Ammarfjället.

Jag har pocketversionen av Claes Grundstens Vandra Kungsleden för Vindelfjällen. Men ingenstans står där beskrivet sträckan mellan Skidbäcksstugan (där man kommer ner från turen tvärs över Ammarfjället) och Tärnasjöstugorna längs Kungsleden.

Är det någon som har gått där och kan ge någon vägledning hur lång tid man behöver räkna med? På kartann ser det ut som en ganska lätt tur på någonstans 12-14 km. Möjligen kan det vara något vide på vägen, men är stigen bra genom snåren där?

/Johan

2001 gick jag sträckan Hemavan-genom Syterskalet-förbi Tärnasjöstugorna-Skidbäcksstugan-Odenkåtan-genom Ammarfjället via Skebleskalet-Ammarnäs. Sträckan Skidbäcksstugan-Tärnasjöstugorna tillhör den lättaste på hela rutten. Bara att följa stigen utan problem.

Om du ska gå samma sträckning, dvs. norr om Ammarfjället genom Skebleskalet, har du däremot den mest krävande vandringen på rutten mellan Skebleskalet och Odenkåtan. Det finns en bro mellan Skebleskalet och Odenkåtan. Viktigt att direkt efter bron, om du kommer från Ammarnäs, plocka lite höjd innan kosan ställs mot Odenkåtan, annars kan du hamna ett sunkigt videh-e.

Vi hade också visst trassel med ett vad över en av jåkkarna mellan bron och Odenkåtan. Beror ju på vattenståndet men då var den en rytande fors, otänkbar att vada om man inte antingen tog höjd eller gick ner till där jocken grenade ut sig. Bäst att ta höjd eftersom videt ändå ska undvikas. Det är värre än vad som framgår av kartan. Vild trakt. Vide över huvudhöjd, blöthål och rötter. Håll också ut från Marsivagge (beträdnadsförbudet i Marsivavagge kommer du glatt att följa) mellan Ammarnäs och Skebleskalet för att undvika videt där. På vandrarhemmet i Ammarnäs träffade vi en Göteborgare som snurrat in sig i videt och knappt hittat ut igen:)

Jag tycker det är bättre att gå från Hemavan till Ammarnäs. Hemavan är en genomfartsort medan Ammarnäs med sin potatisbacke och kyrka är en genuin trevlig liten ort som är roligare att avsluta vandringen vid. Dessutom kan du fuska lite och ta skidliften upp på fjället från Hemavan:)

Raskesven

Vi hade inte tänkt gå igenom Skebleskalet, utan från Skalkåtan upp till Libujaure och vidare söder om Rierrugaise ner till Skidbäcksstugan, just för att undvika vide-eländet.

Och i stället för Marsivaggi tror jag vi följer Kungsleden norrut och runt Raksavaratje.

Är det ett bra vägval?

/Johan

Lite trixigare vägval men det går nog bra det med när ni väl trixat er upp från Skalkåtan. Jag har inte gått den vägen själv men ser inga aber, utom möjligen om det dimmar till sig. Men jag antar att det inte är någon nyhet.

Raskesven

Raskesven; sa:
2001 gick jag sträckan Hemavan-genom Syterskalet-förbi Tärnasjöstugorna-Skidbäcksstugan-Odenkåtan-genom Ammarfjället via Skebleskalet-Ammarnäs. Sträckan Skidbäcksstugan-Tärnasjöstugorna tillhör den lättaste på hela rutten. Bara att följa stigen utan problem.

Sitter och skissar på något liknande.

Hur många dagar tog den här turen i anspråk?

Vilken tid på året gick ni?

tjonsson; sa:
Raskesven; sa:

Sitter och skissar på något liknande.

Hur många dagar tog den här turen i anspråk?

Vilken tid på året gick ni?
Det var en veckotur i juli, plus de två dygn vi spenderade i Syterskalet i väntan på att molnen skulle lätta från Norra Sytertoppen. De lättade, och hade hunnit lägga sig igen när vi kommit upp. Såg inte ett smack. När vi vandrade vidare nästa dag låg Sytertoppen i strålande sol.

Raskesven

Raskesven; sa:
Det var en veckotur i juli, plus de två dygn vi spenderade i Syterskalet i väntan på att molnen skulle lätta från Norra Sytertoppen. De lättade, och hade hunnit lägga sig igen när vi kommit upp. Såg inte ett smack. När vi vandrade vidare nästa dag låg Sytertoppen i strålande sol.

Raskesven

Jag funderar på en tur runt Ammarfjället i midsommarhelgen. Idén är denna:

Parkeringen Vournavagge - Vitnjul - Slierokbäcken - Luvllie Skebliejavrre - Odenkåtan - Skidbäcksstugan - S Rierruogájsie - Lijbuojávrrie - Stabburet - Parkeringen Vournavagge

Av denna anledning blir jag även lite nyfiken på det du skriver om vad.

Till att börja med, måste man använda bron över Stievkajuhka? En idé jag har är att hålla sydvästra sidan av Stievkajuhka redan i Skebleskalet för att därefter hålla så mycket höjd som möjligt längs Ámmardes fjällsida ner mot Odenkåtan.

Vilken jåkk mellan bron och Odenkåtan var ovadbar nere på lägre höjd? Det beror så klart på vattenstånd, men om någon jåkk är mer benägen att stiga än en annan, kan vara bra att veta.

Har du (eller någon annan för den delen) några andra visdomsord gällande Skeble-Oden-Skidbäck (eller andra delar av Ammarfjället) får ni gärna delge er av dem.

[Ändrat av tjonsson 2007-05-19 kl 09:38]

tjonsson; sa:

Parkeringen Vournavagge - Vitnjul - Slierokbäcken - Luvllie Skebliejavrre - Odenkåtan - Skidbäcksstugan - S Rierruogájsie - Lijbuojávrrie - Stabburet - Parkeringen Vournavagge

Till att börja med, måste man använda bron över Stievkajuhka? En idé jag har är att hålla sydvästra sidan av Stievkajuhka redan i Skebleskalet för att därefter hålla så mycket höjd som möjligt längs Ámmardes fjällsida ner mot Odenkåtan.

Vilken jåkk mellan bron och Odenkåtan var ovadbar nere på lägre höjd? Det beror så klart på vattenstånd, men om någon jåkk är mer benägen att stiga än en annan, kan vara bra att veta.

Har du (eller någon annan för den delen) några andra visdomsord gällande Skeble-Oden-Skidbäck (eller andra delar av Ammarfjället) får ni gärna delge er av dem.

Jag är osäker men tror (TROR) att din variant ät bättre, dvs. håll höjden och skippa att gå ner till bron. Jag tror att det var huvudjåkk nr 3, Gåpajukke, från Odenkåtan som tvingade oss att gå ner mot bron tidigare än tänkt. Där kan vara bättre att gå högre upp, som du tänkt.

Visdomsord. Akta dig för minor i Skebleskalet (islandshästar). Odenkåtan var lite sunkig. Behöver eldas ur ordentligt. Nästsista etappen; håll ut från Marsivagge, om du inte älskar vide och fåglar.

I sommar startar vi i förresten Ammarnäs, följer Vindelälven förbi Dalavardo och Vindelkroken, upp förbi källflödena vid Sarvestjåkkå, vidare över Laisdalen till Vuoggatjålme.

Blir nog en fin midsommartur, men kanske blött?

Raskesven

Raskesven; sa:
Jag är osäker men tror (TROR) att din variant ät bättre, dvs. håll höjden och skippa att gå ner till bron. Jag tror att det var huvudjåkk nr 3, Gåpajukke, från Odenkåtan som tvingade oss att gå ner mot bron tidigare än tänkt. Där kan vara bättre att gå högre upp, som du tänkt.

Visdomsord. Akta dig för minor i Skebleskalet (islandshästar). Odenkåtan var lite sunkig. Behöver eldas ur ordentligt. Nästsista etappen; håll ut från Marsivagge, om du inte älskar vide och fåglar.

I sommar startar vi i förresten Ammarnäs, följer Vindelälven förbi Dalavardo och Vindelkroken, upp förbi källflödena vid Sarvestjåkkå, vidare över Laisdalen till Vuoggatjålme.

Raskesven

Tack för fin info. Förstod jag det rätt att ni också tänker vandra redan till midsommar? Jag är nämligen också lite orolig för all väta. Jag var uppe vid Artfjället en vecka efter midsommar 2005 och det var inga större problem, men ju högre man går och desto tidigare, desto mer vår är det så klart i markerna. Min plan B är att, i de fall kalfjället är för vårlikt, gå via Vitnjul - Dalovardo - Odenkåtan - Skidbäcksstugan - Tjulträsket istället.

Jag har för övrigt varit uppe och fiskat i Vitnjul för en massa herrans år sedan och kan varmt rekommendera den delen av Vindelådalen. Från Vindelälven stiger de omkringliggande fjällen nära 800 meter. Mycket mäktigt.

Välj södra sidan

tjonsson; sa:
Raskesven; sa:

Raskesven

Södra sidan söder om Skiebliesjöarna är lättgången. Håll sedan höjd runt Ammarde och snedda ned.
Trevlig tur! JM

tjonsson; sa:
Raskesven; sa:

Raskesven

Tack för fin info. Förstod jag det rätt att ni också tänker vandra redan till midsommar? Jag är nämligen också lite orolig för all väta. Jag var uppe vid Artfjället en vecka efter midsommar 2005 och det var inga större problem, men ju högre man går och desto tidigare, desto mer vår är det så klart i markerna. Min plan B är att, i de fall kalfjället är för vårlikt, gå via Vitnjul - Dalovardo - Odenkåtan - Skidbäcksstugan - Tjulträsket istället.

Jag har för övrigt varit uppe och fiskat i Vitnjul för en massa herrans år sedan och kan varmt rekommendera den delen av Vindelådalen. Från Vindelälven stiger de omkringliggande fjällen nära 800 meter. Mycket mäktigt.
Nix, vi sticker veckan efter midsommar.

Vindelälven är en fin älv. Jag gillar verkligen dalgångar, med vattendrag och med höga branter runt. Ska bli kul att följa den hela vägen upp till källflödena. Undrar hur fisket är däruppe?

Raskesven

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg