Amerikanska graderingar

Köpte magasinet Climbing nyligen och är lite fundersam över hur det graderingssystem de använder funkar. Om en led är graderad "VI 5.10 A3" vad betyder det då? Jag gissar att 5.10 är hur svår "klättring" det är, A3 hur svåra artificiella passager det är, men VI har jag ingen aning om vad det menas med.
Någon som kan förklara?

De romerska siffrorna anger for lång turen är.
Skalan går från I till VII.
I=kragtur
II=Några repor
III=En halvdagstur
IV=En heldagstur
V=En övernattning eller en MYCKET lång dag.
VI=Mer än en övernattning
VII=Leder som tav flera veckor och dessutom i alpin miljö.

Sreverat på ett silverfat.

Joo...

... jag vill minnas si som så att den första graderingen gäller för storväggar. Denna gradering används för att ange hur pass seriös turen är, dvs om den tar mer än en dag i anspråk, om man måste hissa med sig en massa prylar och vatten osv. Grad VI vill jag minnas står ungefär för "flera dagars klättring med övernattning på väggen", och det är den högsta graden. (det är ju svårt att få det mycket jobbigare...)
Jag minns inte riktigt hur uppdelningen ser ut i grad I - V, men har för mig att det står om det i Callebergs Stora Klippklättringsboken.

Hoppas att du fick lite mer klarhet!

>Där ser man, slagen med svaret med 3 minuter... Det där med grad VII stämmer bra,
>glömde visst bort de riktigt stora pågarna...
[Ändrat av rockmaster 2001-08-20 kl 16:54]

Toppen! En mycken finfin förklaring.
Man förstår bedriften bättre (eller blir mer skeptisk) när man förstår vad VI betyder i "VI 5.9 A5" (mannen hade förövrigt solat den aktuella leden).

Tack och hej :)

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg