Amerikansk säkerhetsfilosofi

I Seakayaker Magazine finns det en del onlineartiklar som kan vara mysiga att läsa. Här är en om vinterpaddling och dess verdemödor. Artikeln är trevlig och välskriven och ger ordentligt med handfasta råd kring framförallt klädsel och utrustning. http://www.seakayakermag.com/02Dec/ice01.htm

Jag noterar att författaren har fyra (4) lager fleece under en torrdräkt. Därtill kommer neoprenstövlar med yllesockar på fötterna och täta och fleecefordrade neoprenhandskar samt neoprenmössa och neoprenansiktsmask (!). Han skriver att det är viktigt att hålla sig torr, såväl från vatten utifrån som från svett. För att reglera värmen anpassar man sin paddlefrekvens. Det låter bra, men med den klädsel han har borde paddelfrekvensen vara 1 tag i timmen, högst, om han inte skall svettas ihjäl. Han noterar mycket riktigt att det bildas is på insidan av torrdräkten (obs av sk andande material), men det är bara att skaka ur vid rasterna.

Jag får intrycket att säkerhetstänkandet i Nordamerika skiljer sig diametralt från det här i Europa. Är det invånarna i "land of the free" som är trygghetsnarkomaner när det gäller friluftsliv? Eller är de helt enkelt bättre förberedda på de faror man kan möta utanför dörren? Jag vill gärna tro att vi europeer, eller i vart fall skandivaner, har bättre kunskap om vad som kan hända och därför inte hetsar upp oss lika mycket och i förlängningen inte vidtar onödiga försiktighetsmått. Eller är det precis tvärtom, att vi har dålig kunskap och därför struntar i att förbereda oss. Eller är det en kulturfråga när det handlar om just naturen?

När jag hyrde längdåknigsskidor för några år sedan i USA fick jag först en utförlig redogörelse för farorna som kunde vänta mig under turen. Jag fick dessutom visa att jag kunde hantera utrustningen (skidor och stavar). Jag började ana att området skulle visa sig ordentligt svårt och vilt, men hur jag än säkte hittade jag inget annat än välpreparerade spår runt en äng och upp för en liten kulle där man under några minuter skymdes från kontrolltornet.

Kalle

Strange reklam

HA!
Man får onekligen en känsla av att friluftsliv over there är väldigt farligt!
Vad gäller vinterpaddling så tycker många allmänt att man ska klä sig för vattentemperaturen vilket i princip alltid innebär åtminstone våtdräkt i våra kustvatten medan andra håller lägre profil och klär sig som folk gör mest.
Du har ju själv skrivit om vinterpaddling, känner du igen dig?
Inte jag heller...

Om torrdräkt med fyra lager fleece är standard där borta vet jag inte, frågan är om dom klär sig mer än vi eller om det bara låter så.
Till viss del kan jag förstå varningarna dom går ut med för friluftsliv i allmänhet, deras väder tycks många gånger vara värre än vårat med thunderstorms och konstigheter och med alla nationalparker som tycks vimla av björn och amerikanska toksminkade hemmafruar så kan björnmöten sluta olyckligt någon gång ibland.
Eller är det bara deras förmåga att hitta på coola namn som gör att vädret låter värre där?

Jag paddlade i USA för två år sedan och läste massor om hur farligt det var och hur man överlever den gigantiska skogsbrand som komma skulle.
Säkert händer det många olyckor, folk tycks många gånger inte ta naturen på allvar och eftersom dom ska vara värst på allt tycks deras "Stockholmare" vara flera snäpp dummare än våra.

Om man tror allt man läser blir man ju så rädd att man måste stanna hemma!

JL

Att man får det intrycket när man läser beror antagligen på att de som skriver inte vill riskera att bli stämda för att nån gjort som de skrivit och råkat illa ut...

Stämning

Kalle, din skildring av längdskidåkning i USA orsakade en skrattsalva som nästan kostade mig ett tangentbord (p.g.a. utspillt te...). Hade vi nu varit i USA hade jag väl stämt dig för att du utsatt mig för fara för förlust av personlig egendom, eller någon annan saftig brottrubricering.

Här ligger, som Peter påpekade, nog en del av orsaken. Det juridiska klimatet i USA gör ju att uthyrare och arrangörer måste vara försiktiga till en grad som för oss blir helt löjlig.

Men att därför skriva att man byltar på sig fyra lager fleece? Det låter ju som om den personen därefter inte skulle kunna spela Fia utan att bli svettig? Svårbegripligt.

Minns en annan artikel i Sea Kayaker för ett par nr sedan, där berättades om ett gäng som paddlat uppe i norra Japan/Ryssland och därefter korsat en del av Bering sund till den första amerikanska ön. Det gänget, som lät som om de visste vad de höll på med, paddlade faktiskt i våtdräkter typ Long John och var i övrigt klädda ungefär som vi skulle föreställa oss här.

Våtdräkterna motiverades för övrigt med att de visserligen var obehagligare än torrdräkter, men säkrare i långa loppet. Författaren hade varit med om att slita/riva hål i torrdräkter, och det är klart att en vattenfylld torrdräkt inte är någon höjdare. Argumentet har sina brister, men det var i alla fall denna grupps beslut. Och de överlevde ju, ett starkt argument till deras favör.

hälsningar

Jens
[Ändrat av kajaken@yahoo.com 2003-02-17 kl 20:25]

Re: Stämning

Men att därför skriva att man byltar på sig fyra lager fleece?
Fyra lager och en tunn torrdräkt (alltså ingen neopren utan typ Viking) är rätt rimligt vid dykning så dimensionerar man klädseln efter att man ska ligga i plurret ett par timmar är det nog OK!

Men jag minns allt hur gräsligt svettig man blev i torrdräkten innan man kom i vattnet..

Säkerhetstänkande i U.S.A.

När jag arbetade i Minnesota hade mina bilpendlande kollegor sovsäckar, fotogenkök med vatten och mat och hagelgevär med patroner, förutom varma kläder och skor i sina bilar.
Själv brukar jag nöja mig med varma kläder och skor samt en spade vintertid, men smaken är ju olika.
Jag har under många års bilande fastnat pga vädret två ggr. En i mellanvästern när en underkyld regnfront drev oss från vägen och in på ett cafe i styft tre timmar, samt en natt på Linderösåsen när sikten blev noll och snöyran stod tätt. En vänlig människa boende vid vägen gav mig husrum och ytterligare en överlevnadssituation blev något helt annat.
Slår man inte runt så räcker det ju att vara varm o torr! Det senare lär inte jag vara i fyra lager fleece.... (Betänk eskimoernas "Svettas du dör du!")

Go tur
Johan K
[Ändrat av johankse 2003-02-18 kl 09:04]

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg