Amalfikusten

Ska dit i oktober en vecka för att vandra. Någon som har tips på bra turer?

Har redan bestämt mig för att vandra Sendero Degli Dei (path of the Gods) och Valea Mullini-Ferriere.

Någon som har andra favoriter i området?

Någon som även har vandrat den högre varianten av Path of the Gods och i så fall, vilken är finast - den höga eller låga leden? Vet bara att de felsta går den låga, men misstänker att det beror på att den är enklare/kortare.

Tack på förhand!

Jag har vandrat Gudarnas stig för ett par år sedan och frågar nu lite dumt, finns det två varianter?

Den vi vandrade har högsta punkten vid byn Santa Maria del Castello. Har svårt att se att man kommer så mycket högre?

Det var i alla fall en suverän vandring med underbara vyer hela vägen i princip. Missa inte att stanna och käka med utsikt i Nocello...

Har skrivit om vandringen här:
http://www.4000mil.se/?p=51

Vi gjorde bara en vandring så jag har tyvärr inte fler tips, men rekommenderar Lonely Planets bok "walking in Italy" som har fler tips i området.

Har du förresten sett att jag skickat ett meddelande till dig ang. vandring i Transylvanien?

/Gunilla

Hej Gunilla,

Anledningen till att jag inte svarat dig var att jag var i Italien och vandrade vid Amalfikusten :)

Tydligen finns det en högre belägen vandring också parallell med den klassiska Gudarnas stig. Men jag hittar knappt någon info om den. Verkar vara en ganska svår och sällan använd stig.

Fin hemsida ni har! Jag förstår nu att ni är erfarna vandrare :)

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg