Aluminium Vs. Stålram

Debatt dags:

Jag har inte sett något inlägg baserat på materialtyp på ramen.

Vilka fördelar och nackdelar finns det med alu/stålram?

Håller alu i längden eller är stål att föredra?

Vad avgjorde ditt val av rammaterial?

Kan jag jämföra dagens aluminium med de för 5 - 10 år sedan?

Finns det olika sorters aluminiumblandningar för ramar?
Och kanske stålblandningar?

Vem vet??? Inte jag i alla fall. Dan.
Ps: Jag tänker cykla på min cykel till den ramlar ihop och då ska jag byta hobby, för då är jag fattig. DS
 
intressant

Absolut ingen expert men när jag kollade på cyklar för 7-8 år sedan hörde jag följande:

Aluminium tar upp vägstress, d.v.s alla miljoner små vibrationer som uppkommer när du cyklar, bättre än stål. Om det märks av i praktiken vet jag inte.

Aluminium är svårare att svetsa, det blir större inbyggda spänningar i ramen. Därför köpte jag en Miyata som ju har (eller hade då iaf) en slags limmad, pressad, muffad hopfogningsvariant. Tycker överlag att jättesvetsfogarna som blir vid aluminiumramar inte ser trevliga ut.

Aluminiumramarna var väl lättare, men nu tror jag att det finns fina stålramar som är lika lätta.

Populära stålramar (CroMo) kommer bland annat från Tange. Dom ska vara bra.

Tycker att min Miyata al. "svarade" bättre än min nuvarande stålram gör (Balance)

En tanke är att om du är långt ute i obyggden och din aluminiumram brakar ihop, så är det svårt att hitta nån som klarar av att svetsa.

...Johan...
 
Skillnad i metallens egenskaper

Tydligen är det så att aluminium och stål har väldigt olika utmattningsegenskaper. Belastar du stål under en kritisk gräns (normal använding) åldras inte materialet alls. Aluminium åldras däremot ackumulativt för varje balastning oavsett hur liten den är. Men är aluminiumramen väldimensionerad skall ju inte det spela någon större roll, den håller ett antal tusen mil ändå.

Jag valde stål för några år sedan därför att jag tyckte det var mera prisvärt. För samma pengar fick jag en CroMo stålram i mycket bättre kvalitet än en aluminiumram. Men utvecklingen går ju framåt så det kanske inte är lika tydligt idag.

/Olof
 
Metall

Allting går sönder förr eller senare om det används tillräckligt mycket. Om man vet med sig att man kommer vara den extrema typen så är ju slitaget stort och reparations möjligheterna ofta bristfälliga = stålram.

Om annat så duger en bra aluminiun gott. Min mtb ram har ännu gått 1500 mil utan några problem. (Det finns ju också titan om man vil ha något mkt hållbart men ännu mer svårreparerat, och dyrt).
 
Aluminium/stål

Hej! Jag köpte ny cykel för några veckor sedan. Jag tvekade länge men bestämde mig till slut för en stålram i True Temper stål. Det mesta numera är ju Aluminium men jag tycker personligen att stål känns mer levande. Jag litar inte på aluminium. Visst är det lätt, men om man ändå måste göra rören överdimensionerade för att hålla och tunna som ölburkar för att kompensera dimensionen så är det ju ingen mening med låg vikt på materialet. Min nuvarande stålram väger 1,95 kg med en liten " Soft-tail dämpare" och det tycker jag är en acceptabel vikt. De fall aluminium funkar bra är på heldämpade cyklar som måste tåla mycket stryk vid dämpar infästningar och stag. En stålkonstruktion med samma massa skulle bli för tung där. Aluminiumhantverket har har blivit bättre överlag de senaste åren och numera är det även billigare att tillverka bra ramar i alu än i stål så det är väl därför som majoriteten av nya( kvalitets) cyklar görs i aluminium. Ramen är nog den enda delen på en cykel där jag tycker vikten spelar mindre roll, om jag får välja mellan att ta bort ett halvkilo
ram eller ett halvkilo pedaler/ hjul så är det ingen tvekan.
Vad det än är som snurrar så krävs det större effekt för att förflytta det.
Marcus
 
jag glömde en sak

Jag glömde en sak. Det finns olika kvalitete/ legeringar både på alu och stål. De vanligaste stål rören kallas Hi-ten och används till billiga damcyklar osv. Sen finns det sämre.. typ Kronan.
Den kvalitet som finns i kvalitetscyklar kallas 41-30 Cro-Mo
och den finns några bra tillverkare. Håll utkik efter Reynolds, Columbus och True Temper. De har alla olika varianter, oftast med egna nummer tex 853 eller XX.
På alu sidan är de vanligaste legeringarna 6160 och 7005.
Easton har länge varit ledande inom aluminiumteknologi men håller nu på att bli omkörda i och med att andra tillverkare har
spottat upp sig. Giant gör bra ramar, även till andra märken än sina egna. Ride On!
 
kollade upp detta:

jag tittade på några kända märken och hittade då 5 olika aluvarianter och inte en enda stålram...

6061 Alu----------Cycle Pro/Giant
CAAD3-------------Cannondale
7005 Alu----------Scott/ Crecent
Alloy 7000 Alu----Bianchi
A1 Alu------------Specialized ( min hoj ).

Är det markant skillnad på dessa och varför så många varianter, en vanlig köpare begriper nog inte dessa begrepp vid köp?
Hmmm.
Dan
 
Mycket träd blir det i skogen.....

Svaret på vad som skiljer de olika legeringarna är i stort sett som när du jämför toapapper ;-)

Allvarligt talat så är det som sagt det här med standarder. CAAD och A1 är olika tillverkares försök att blanda bort korten för konsumenterna. De som använder sig av 7000, 7005, 6061 etc talar om att rörmaterialet motsvarar vissa värden enligt en standard för samtliga RÖR tillverkare. Hur cykeln sedan är ihopsatt av RAM tillverkaren säger det dock inget om... Och vilken legering som är "bäst" är oxå frågan. Vad jag förstått så är egenskaperna för styvhet/flexibilitet, vikt/styrka osv olika mellan tex 6061, 7000 och 7005, vilket man prioriterar avgör.

Anledningen till att aluminium används mest är som sagt främst ekonomi, vikt och styvhet. Men fråga Tom Ritchey så kommer du aldrig att köpa en aluminiumhoj :)))

Och som sagt det är lättare att svetsa ihop en stålram själv (eller få det gjort i någon avkrok typ fjollträsk) än att hitta en mästerrambyggare som behärskar aluminiumsvetsning.

/mats
 
jag har testat

Jag köpte en dubbeldämpad hoj med metallram och har nu köpt en av aluminium.
Största skillnaden är att aluminiumramen är en hel del lättare. Det är bara att gå in i en cykelaffär och pröva.
Kolfiber är ännu lättare.
Så till nackdelarna.
Kolfiber kan gå av vid en smäll och de äldre är inte alls bra.. de kan lukras upp och allt möjligt.
Aluminium kan gå av om man försöker böja tillbaka en skada men buklor kan knackas ut och.. tror man kan svetsa i aluminuim.
Metall håller och kan ju svetsas och så utan problem.
Men om du köper en bra ram brukar den tåla en hel del.
Sen är det ju priset.. lättare hoj.. och bättre ram kostar mer.
Thomas.
 
Caad

Caad 3 är ingen aluminiumsort. Det är deras betäckning på model av ram.

Jag har för mig att deras aluramar är gjorad av Aloca. Modelen på rör heter Alocalyte om jag inte är ute och cyklar.

Annars tycker jag att Alu rular stenhårt. Det är bra mycket lättare, allmänt bättre respons. Marginellt dyrare. Jag har kört sönder både stål och aluramar så jag tror inte materialet avgör, utan designen på ramen.

Men det där med att svetsa?! Pajjar man sin ram så svetsar man ju inte gärna ihop den, då tjackar man en ny (jämför klättergrejjor, man lagar inte ett rep). Har den pajjat en gång så lär den ju pajja snart igen.

Och dessutom vill jag överhuvudtaget inte en tänka på den horribla svetsfog som bysmeden i Långtbortistaien förmodligen klämmer dit. Han är förmodligen en jävel på att svetsa grindar men inte hojjar.

Andra koola materiel är ju Magensium, Lodestar har en ram som väger 1200 gram och är gjord i magnesium. Kanske kommer bli stort.

En prantes:
CAAD3 ramen är reducerad i topp, under och sadelrör men ej i bakgaffeln. Den har fästen för både skivbroms och vanlig broms.

CAAD4 är som ovan fast reducerad i bakgaffeln åxå

CAAD5 (grymmaste ramen) har en helt annan bakgaffel helt annpassad för skivbroms och har därför bara skivbromsfäste.
 
Ram och rör

Kung Stalle har helt rätt i att CAAD inte är en
legering utan talar om vilken variant av ram det är.
Fortfarande så talar det INTE om VAD för legering det
är i rören. Dessutom så finns det ju skillnader trots
att man följer en standard, Easton, Columbus och
Dedacciai är alurörfabrikanter med gott renommé.
(orkar inte rabbla upp stål, titan, carbon etc tillverkare)

De flesta (alla?!) stål- och aluminiumcyklar är så vitt jag vet svetsade, så det borde nog gå att laga dem vid behov oxå, "nöden har ingen lag".

I "Långtbortistan" lär du dessutom vara glad ifall
din trasiga cykel kan bli ihopsvetsad, chansen att
hitta en Cannondalehandlare är nog rätt liten.....
Men det brukar finns en händig mackägare eller i
bästa fall tom en bysmed (med +3000 års tradition och erfarenhet av metallbearbetning i bagaget). Har du en aning om vad en dagslön på sådana platser ligger på, jfr med att köpa en ny cykel, förutsatt att du kan hitta en du vill ha på ort och ställe (tveksamt).

Vart material har sina för/nackdel.

/mats
 

Liknande trådar


Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg