Alu-skummatta bra eller skräp?

Hej hej.

Funderar på att beställa en sån här, för att ha som sommarmatta och för att förstärka vanlig skummatta eller thermarest under höst & vinter:

http://www.outdoorgear.co.uk/eshop.asp?wci=product&wce=52100801&desc=BACKPACKERS+ALU+CAMPING+MAT

Alltså en kombination av skummatta med ett folielager, 145 gram för full längd. Men gör alu-folien någon nytta tror ni, eller är det bara ploj? Har ju sett en del skeptiska kommentarer om nödfiltar i aluminium.

Iofs är den billig, och om den är oduglig skulle den nog bli bra att göra pot-cozy's av, men vill höra vad ni tror/vet/tycker. :)

/Jarl

Tjaa, alufolien reflekterar nog värme bättre än om det inte finns någon alufolie. Om det är praktiskt märkbart vet jag inte. Den kostar ju dock bara £4 så köp den, testa den och recensera den.

Mvh Raskesven

Reflektion över Reflektion av strålning

Jag är skeptisk, Det här med alufolie i nödfiltar och liggunderlag. Man brukar hävda att alufolien skall reflektera all värmestrålning som den mänskliga kroppen sänder ut.

Värme (energi) transporteras genom:
- Ledning
- Konvektion
- Strålning

Där ledning och konvektion är absolut viktigast om man inte råkar befinna sig i rymden...
Den lilla värmestrålning som sänds ut när jag är i en sovsäck är nog ganska minimal...

Jag tror inte på att linda in mig i aluminiumfolie då ledningen är så stor i alu skicktet så att du förlorar all fördel från den lilla reflektion du skulle få av värmestrålningen...

Om man inte skulle vara i beröring med alufolien skulle det vara större nytta men i det här fallet så är man ju det...

Den som har värmelära/energi kurserna i färskt minne kan ju räkna på det, men ibland blir man lite praktisk.

Prova att lägga dig naken inlindad i alufolie i snön eller en gosig filt så får du se vad som händer...

mmm, fafner har förmodligen rätt.. om aluminum var värt att ha i liggunderlag skulle troligen karrimor, thermarest mfl inte vara dummare än att de skulle inkludera det i sina mattor, billigt & lätt ju. eller?

Re: Reflektion över Reflektion av strålning

fafner; sa:
Den lilla värmestrålning som sänds ut när jag är i en sovsäck är nog ganska minimal...
Det beror på din sovsäck det, samt hur väl du har stängt den. Jag hade med mig en radiometer på en vinterhajk en gång och gick runt och mätte på de små scouterna där de låg i sina sovsäckar. Det var stora skillnader.

Jag tror inte på att linda in mig i aluminiumfolie då ledningen är så stor i alu skicktet så att du förlorar all fördel från den lilla reflektion du skulle få av värmestrålningen...

Om man inte skulle vara i beröring med alufolien skulle det vara större nytta men i det här fallet så är man ju det...
Du har helt rätt i att man förlorar mycket värme genom folien vid kontakt, men får man bara en liten luftspalt emellan så funkar det faktist rätt bra. Framförallt så är kombinationen värme+vindskydd sfa packvolym och vikt svårslagbar när det gäller en räddningsfilt.

Re: Re: Reflektion över Reflektion av strålning

dabac; sa:
Jag hade med mig en radiometer på en vinterhajk en gång och gick runt och mätte på de små scouterna där de låg i sina sovsäckar. Det var stora skillnader.

Härligt, nu börjar det likna nått... Fan jag som har så mycket prylar men ännu ej detta!
En radiometer eller en värmekamera borde man ha med sig i elektronikkittet på hajk;-)

http://x26.com/ExploreIR.htm

Re: Re: Reflektion över Reflektion av strålning

dabac; sa:
Framförallt så är kombinationen värme+vindskydd sfa packvolym och vikt svårslagbar när det gäller en räddningsfilt.

Men hur stor skillnad är det egentligen i värmande förmåga mellan en räddningsfilt och en vanlig svart sopsäck? Den sistnämnda kan ju vikas ihop lika kompakt som räddningsfilten.

Det slog mig precis: Det är antagligen inte den spegelblanka INSIDAN på en räddningsfilt som är det väsentliga, utan den spegelblanka UTSIDAN.

Värmen leds från kroppen till insidan av filten, sen strålar en blank filt bort mindre värme än en svart. Det är ju precis som det klassiska skolexperimentet med en blank och en svart burk med lika varmt vatten i. Den svarta burken svalnar snabbare.

Men det innebär ju att i ett liggunderlag så fyller det ingen större funktion eftersom där är det ledning för hela slanten. Både från kroppen (via sovsäcken) till liggunderlaget och från liggunderlaget till marken.

nermander; sa:
Värmen leds från kroppen till insidan av filten, sen strålar en blank filt bort mindre värme än en svart. Det är ju precis som det klassiska skolexperimentet med en blank och en svart burk med lika varmt vatten i. Den svarta burken svalnar snabbare.

Att den blanka ytan strålar ut mer än den färgade vid samma temperatur stämmer, men att en svartmålad yta strålar mer än en vitmålad (för en kropp med samma teperatur) är bara en myt. Detta för att emmisionen av IR-strålning beror av temperatur samt ytans egenskaper, undantaget färg. Färg (i vår dagliga menining)är en egenskap som ligger i det visuella spektrat.

/Jesper

Ojvoj... Jag kan föreställa mig scoutledare Frasse (i Johan Ulvessons skepnad), smyga omkring bland de små scouterna med en kamera/radiometer på natten!
Huga!!

reflektion

Det verkar som om de som sover i hängmattor ibland brukar ha reflektorer av alu som de hänger under mattan. På följande länk finns lite information. Titta under tip#4 The Heat Reflector.

http://hikinghq.net/hammock/hammock2.html#Tip 4

För de som inte orkar klicka på länken kan jag sammanfatta det som står där med att alu troligtvis inte gör stor verkan. Det är viktigare med ett hyfsat tjockt liggunderlag.

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
petersundqvist Fjällräven Camp 78 Alu Bo och sova 3
perdans Tält - alu-skiktet "fjällar" bort - påverkar funktion ? Bo och sova 1
Tundraman UL Markspik ALU el Titan Bo och sova 2
Elrahir Haglöfs tält med alu beläggning - värdelöst? Bo och sova 2
Urwaldjaeger Klibbande alu-duk Bo och sova 5
Runner75 Fjällräven Expedition Q Alu Bo och sova 3
JMicke88 Storlek tältkamin? Winnerwell Ti Fastfold Plus M eller L? Bo och sova 1
Karusell Exped Versa 5R eller Exped Dura 5R Bo och sova 4
Tinarg Vandra med Allak 3 eller sälja? Bo och sova 6
joanna Att välja tältspik till olika underlag: efterlysning av ett test (eller andra bra råd) Bo och sova 27
Apelsinjos Durston eller MSR eller annat... välja tält till fjälltur Bo och sova 6
Wolfred Nordisk telemark 2 LW: Köpa ny tältstång eller behålla den gamla? Bo och sova 7
dibblah Tunneltält, öppningen mot eller från vinden - Ny Hillebergfilm Bo och sova 38
Joones Marmot Helium eller Sea to summit Trek II Bo och sova 4
Kaffekopp Sovsäckslakan - Silke eller ull? eller annat? Bo och sova 13
komfortPerZonen Kudden på plats - eller? Bo och sova 10
komfortPerZonen Asymmetrisk eller 'vanlig' hängmatta för bästa komfort och modularitet? Bo och sova 5
Askel Synpunkter på HB Helags 3 eller Helsport Reinsfjell 3 Superlight Bo och sova 11
Guldhönan Finns prisvärt 4-mannatält eller är det HB/FR som gäller? Bo och sova 13
Aset Tälta med hund - Tarptent Stratospire 2 eller alternativ? Bo och sova 7
DoktorGlas Tips om billig underquilt - eller har jag gjort bort mig nu igen? Bo och sova 7
John_north Amerikanskt eller svenskt familjetält Bo och sova 33
Glimmerstigen Fråga ang. tält MSR eller annat alternativ Bo och sova 15
Ooscar Byta till varmare sovsäck eller förstärka med quilt? Bo och sova 8
Vagabond78 Erfarenheter av Big agnes copper spur HV UL2 eller MSR hubba hubba NX2? Bo och sova 8
Larsn1d Jack wolfskin Gossamer II eller bergans Hardangervidda Bo och sova 3
carfly Prisvärd sovsäck för +10 grader? Finns dun, eller bara syntet? Bo och sova 17
Tobias.H Enväggstält - hiss eller diss? Bo och sova 29
Joakim.e Nytt fjälltält, Kaitum 3, Dome 3 eller annat? Bo och sova 12
foos Hilleberg Allak 2 eller Allak 3 för två personer? Bo och sova 7
AyatollaFatemi I valet och kvalet - Anaris eller Tarp? Bo och sova 17
Kråkesson Kan sovsäcken återhämta sig eller är den förstörd? Bo och sova 20
Freddan122 Hjälp med tält 2-manna jack wolfskin eller Msr elexir 2 eller något annat? Bo och sova 0
langben Bekvämt tvåmannatält även ok för ensamvandring? Niak eller Rogen? Bo och sova 13
Silkofskin Marmot Angel fire eller Teton? Sovsäck för damer Bo och sova 8
bientai Nordisk Telemark ULW 2 eller Hilleberg Enan Bo och sova 2
Silver Fang Kupol eller tunnel tält? Bo och sova 50
coffeegeek Urberg tält eller något annat? Bo och sova 33
fsundin Isolerande luftmadrass eller luftmadrass + underlag? Bo och sova 6
fitur Topquilt till hammock - Svenska eller närliggande återförsäljare Bo och sova 0
JonathanWW Tre- eller fyrmanstält till familj på fyra? Bo och sova 12
Nosse Tält eller hängmatta (tarp)? För och nackdelar, tack! Bo och sova 11
Samhervi Snugpak travelpak traveller 1 eller 2 Bo och sova 4
Makker Staika eller Allak? Bo och sova 7
Nyburgaren "Wearable" sovsäckar med ärmar och ben. Något för den rastlöse eller bara dumt? Bo och sova 7
Vandrare Köpa neoair. Xtherm eller Xlite. Bo och sova 9
Ulli85 Kaitum 4 med eller utan GT? Eller Kaitum 3 GT? Bo och sova 6
EkanPonti HILLEBERG med eller utan GT (större eller mindre absid) Bo och sova 12
Johan123 Enkelt självstagande en- eller tvåmanstält Bo och sova 13
macgunde Kåta eller bastutält för vildmarksbastu? Bo och sova 19

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg