alternativt footprint

Nyligen testade jag ett "footprint" för att hålla markfukten borta från tältbottnen. Jag tog helt enkelt en stor bit plastemballage, sånt där med luftbubblor i som ungarna tycker är kul att klämma hål på och smälla, la det under tältet och det fungerade utmärkt. Det skyddade dessutom från vassa stenar o dyl på marken samt isolerade bra. Kostnad 0:-. Vikt försumbar. Volym inte alltför stor. Kasta i soptunna efter turen, hämta nytt bakom närmsta möbelaffär inför nästa tur.


Någon som provat detta tidigare? Synpunkter, tack!


Claes
 

hans.linde@telia.com (Hans Linde)

Gäst
Vilken sida upp?

Kul idee.
Jag har sökt lösningar för markfukt. Men då oftas i samband med regn. Att då lägga en duk undertältet är inte bra, eftersom det alltid är en del av duken som kommer utanför yttertältet och fungerar i så fall som ett regnbleck(regnsamlare). Det blir ju då omvänd effekt.
Men din idee, löser det problemet (tror jag) om du vände "blåsorna" upp åt. För då blir det en distans mellan vattnet och tält duken.
Stämmer det?


Har du en lösning på hur man får sova 2 timmar till på morgonen , innan man blir ångkokt, av morgonsolen (det problemet inträffade inte i år, som bekant). Kanske kan man rigga ett aluminiumfolie på Östsidan? Fast om det då blir 15m/s undernatten.......ja då blir det säkert sömnstörningar.
 

Anonym från gamla forumet

Gäst
Byggplast!

Läste i amerikanska Backpacker Magazine ett tips om att använda vanlig byggplast, dvs den typ man använder som fuktspärr när man lägger golv i hus. Klippes i precis samma storlek som bottenplattan på innertältet. Kostnad: närmare noll kronor än femtio.


Gå in till din lokala golvhandlare och hör efter. Själv ska jag göra detta inför höstens vandring i Rondane.


/Urban
 

Liknande trådar