alternativ till HB Nammats efterlyses

Mitt(försök till) lättpackande har även fått min sambo intresserad av att bära lättare.
Det stupar idag på att vårt tält är så bekvämt och svårt att byta ut.
Nammats 2GT,3,5kg
finns något alterativ som är lättare med samma bekvämlighet?
Liggutrymmet i innertältet är tillräckligt,absiden tillräcklig,lätt sätta upp och relativt enkelt att finna tillräcklig bekväm yta.
Ventilationen och sikten ut bra.Myggdörren gör att man inte känner sej instängd de gånger man måste sitta inne.
Funderar ibland på lätt kåta,men det blir inte så mycket lättare med innertält vilket jag har som krav(inga enväggs,utan golv etc pga myggen).
Nån som har tips på ett lättare alternativ med ovan kravspec?
 
HB katium e 1kg lättare...
Marmot widi 700gr lättare
Robens Cloud 600gr lättare..
Mountain Hardwears Spear 500gr lättare..
 
HB Kaitum skulle kunna funka,=sitta i innertältet och absiden avrullad,det är det där med utsikten.
ev Mountain Hardwear också.
de andra har för lite praktiskt utrymme.
 
Det stupar idag på att vårt tält är så bekvämt och svårt att byta ut.
Nammats 2GT,3,5kg
finns något alterativ som är lättare med samma bekvämlighet?

Du måste ju funderat på Nallo 2 (GT) (2,6 kg) innan du skrev detta? Den är ju betydligt lättare med nästan samma bekvämlighet. Ett tält i samma stil är ju Helsport Fjellheimen Camp (2,3 kg). Men båda dessa tält är ju dyra.

Jag personligen skulle nog vara för snål att byta för att tjäna 1 kg i vikt. Men det är ju jag. :)
 
Nallo saknar myggdörr + sämre ventilation

så den går bort,vill inte vara instängd med enbart yttertältduken.vill kunna se ut.
 
så den går bort,vill inte vara instängd med enbart yttertältduken.vill kunna se ut.

OK, då förstår jag vad du menade. Myggdörr på yttertältet för innertältet har ju myggdörr på Nallo. Det tror jag aldrig jag sett på något tält och då har jag sovit i ett Nammatj men tänkte inte på det.
 
Kåtor med enkel duk tätas mot mygg med stormmattan, myggnätsdörr och myggnät upptill där ventilmössan sitter.

Att byta ett tvåpersoners tält på 3,5 kg, som du verkar väldigt nöjd med, mot ett tält som väger 1 kg mindre, ger dig bara en viktbesparing på 500 gram om ni är två som delar på bördorna. 3,5 kg tält på två personer; är det att räkna som tungt nuförtiden? Det är ju bara 1,75 kg per person, för ett riktigt bra tält.

Går lite troll i gramjägandet tycker jag.

Raskesven
 
Kåtor med enkel duk tätas mot mygg med stormmattan, myggnätsdörr och myggnät upptill där ventilmössan sitter.

Att byta ett tvåpersoners tält på 3,5 kg, som du verkar väldigt nöjd med, mot ett tält som väger 1 kg mindre, ger dig bara en viktbesparing på 500 gram om ni är två som delar på bördorna. 3,5 kg tält på två personer; är det att räkna som tungt nuförtiden? Det är ju bara 1,75 kg per person, för ett riktigt bra tält.

Går lite troll i gramjägandet tycker jag.

Raskesven

Å andra sidan är väl nammatj ett bra vintertält o kan väl säljas för en bra slant så så dyrt blir det ju inte :). Hilleberg är lite som att köpa en lägenhet, bara man har en så går det alltid att byta till sig nåt nytt :).
 
500gr per person är väl att anse som en ganska stor förbättring, med ett par enkla förbättringar som denna krymper vikten regält.. sedan får man fundera på vad den överiga vinsten blir av ett lite klenare tält, tycker iofs att nammtja med flera är "overkill" i de flesta lägena.. meeen, genom att köpa nytt så blir pluringen lättare så den totala viktiminskningen kan bli ännu bättre, ingen tung plunka och ingen mat för det har man inte råd med ändå..
 
Nog behåller vi vårt Nammats.
Tanken var att om vi både skulle ha lättsäckar och inte ha mer än ca 12kg i startvikt så är tältet en post att förändra,men det är inget annat än en tanke.
Tältet är "bäst",i alla fall när det inte är i ryggan.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Nito Alternativ till Aegismax UL sovsäck som inte kostar mer än det dubbla? Bo och sova 22
Alternativ till sovsäck? Bo och sova 8
fritzov alternativ till Hilleberg Unna/Soulo Bo och sova 2
snuffle Alternativ till sovsäck? Bo och sova 6
friluftsrookie Alternativ till Hilleberg Akto Bo och sova 22
Vandrare Alternativ till AlpKit Pipedream? Bo och sova 5
ensamresande Alternativ till Hilleberg Unna? Bo och sova 9
pzac Tips! Alternativ till snösåg... Bo och sova 1
UffeB Alternativ till Hilleberg Unna? Bo och sova 0
Herr Freeman Alternativ till arctic alpine design wbt - Bergans compact light? Bo och sova 1
Giva Billigt lätt tält - Alternativ till tält - Primus shelter Bo och sova 5
Åsandréas Alternativ till Keron 4GT? Bo och sova 11
Familjen F. Alternativ till liggunderlag för familj? Bo och sova 38
matswa Billigare alternativ till Therm A Rest? Bo och sova 7
Martin Fjäderlätt Skarpa alternativ till Nallo Bo och sova 78
Aset Tälta med hund - Tarptent Stratospire 2 eller alternativ? Bo och sova 7
Glimmerstigen Fråga ang. tält MSR eller annat alternativ Bo och sova 15
kötte Helsport Reinsfjell 2 pro behålla eller annat alternativ? Bo och sova 22
Zachie Andra alternativ än sovsäck Bo och sova 0
AdamBerg Exped Vela 1 ul/extrem eller alternativ. Bo och sova 5
dmchris Quilt - vilka alternativ? Bo och sova 13
HillBillyBob Erfarenhet av Marmot Widi 3P eller alternativ... Bo och sova 4
wacker Vaude Hogan Ultralight, erfarenheter? Alternativ? Bo och sova 12
Fritidsbutiken Goda alternativ Bo och sova 10
Physis Brutalt ont i ryggen av mitt liggunderlag Exped Dura 3R - Tips och råd till nybörjare mottages tacksamt! Bo och sova 20
mikael.johansson Materialval till sovsäck? Bo och sova 3
joanna Att välja tältspik till olika underlag: efterlysning av ett test (eller andra bra råd) Bo och sova 27
medlättasteg_24 Tält till Gröna Bandet i sommar Bo och sova 103
JannicaBonn Fråga till alla sovsäcksexperter Bo och sova 2
Apelsinjos Durston eller MSR eller annat... välja tält till fjälltur Bo och sova 6
peterfuchs Uppgradera till två tält - tvåbarnsfamilj Bo och sova 3
Emillindq Värme till taktält Bo och sova 15
Marsko6647 Köpa enstaka tält-peg till Hilleberg tält Bo och sova 7
outdoorguy Bästa boendet i skogen till vettigt pris Bo och sova 30
Henket Tält till fjäll med barn Bo och sova 9
DAGHtält Söker 2-personers ryggåstält från tidigt 1900-tal till en långfilm Bo och sova 8
Joell Kompressionspåse till marmot hydrogen sovsäck Bo och sova 12
carfly Underquilt till Hennessy Safari Deluxe Zip XXL (stor) Bo och sova 3
Vattenvargen Pinnar till Sydvang harmoni 6 Bo och sova 2
friluftsbruden Vintersovsäck till kvinna Bo och sova 19
kmsellin Bästa vintersäcken till vettigt pris? Bo och sova 24
Slif Från solo till familjevandring - söker kompletterande utrustning Bo och sova 7
Järnoxen Delar till förläggningstält 20 Bo och sova 6
Ooscar Byta till varmare sovsäck eller förstärka med quilt? Bo och sova 8
fnöskticko Tips på fungerande lina/kombinationer till tarpuppsättning? Bo och sova 5
Foosa Lätt och mörkläggande tält till skaplig peng? Bo och sova 3
tobiaskallstrom En till tältväljartråd Bo och sova 23
Bearik Footprint till Bergans Trollhetta 3 Bo och sova 0
username2 Syntetfodrat överdrag till dunsäck Bo och sova 3
Sjösimmerskan Tältlinor spännare Hjälp med tältlinespännare till nytt Jack Wolfskin Exolight II Bo och sova 1

Liknande trådar


Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg