• Om "Fritt Forum"
    Det här forumet är för diskussioner som ligger helt utanför Utsidans intresseinriktning. Huvudsyftet är att moderatorer skall kunna flytta hit trådar som startats i andra forum, men som har bedömts inte passa in där men ändå har en intressant diskussion igång. Men det är också möjligt att starta nya diskussioner här, så länge de inte bryter mot forumets regler.

    OBS!
    Diskussioner och inlägg i det här forumet visas inte på Utsidans förstasida eller på Vad är nytt-sidan, så är du intresserad av diskussioner som ligger utanför Utsidans inriktning bör du själv bevaka forumet (mha Bevaka-knappen.

Alternativ "svensk klassiker"

Vi kan själva finna våra utmaningar och göra vår egen svenska klassiker! Jag har gjort lite utmaningar i syfte att få publicitet i mitt ideella arbete mot droger. Jag ska sommaren 2004 göra mitt alternativ som består av: Göteborgsvarvet med baklängesspring, Vättern runt på enhjuling, Öland runt på inlines och Vänern runt i kajak. Se gärna min hemsida http://www.utmanaren.tk som jag har för att försöka bidraga till ungdomars drogfrihet och senareläggning av en ev alkoholdebut samt för att visa att det gär att komma igen och att nästan ingenting är omöjligt, bara man har viljan!

Har Du/Ni några utmaningar som Ni vill skriva om, så gör det och det behöver givetvis inte vara några större sådana utan bara mål som Ni satt upp! Vill Ni slutligen bidraga till att sprida budskapet: barn och ungdomar "Sveriges viktigaste resurs" ska säga nej till narkotika och tobak samt inte göra en ev alkoholdebut före 18 års ålder! Det är vi vuxna, föräldrar som kärleksfull, bestämt och solidariskt måste hjälpas åt så att våra barn och ungdomar får en sund och hälsosam tonårstid, vilket sedan gynnar inte bara dem själva utan hela vårt samhälle!
 
Jag kan tänka mig en hel massa galenskaper, av vilka du redan har gjort några. Men måste man vara så extrem för att få in di små på den rätta banan? Räcker det inte med att vara ett gott föredöme och en god och ansvarstagande förälder?

/ G
 
Självklart Gunnar!

Jo men visst är det så Gunnar "Tigertämjaren" men då inte alla är som Du och inte heller kanske alltid vet vad som är bäst, får Alkoholkommitten, Folkhälsoinstitutet och så jag då (ler lite) försöka få publicitet för frågan! Då jag själv älskar utmaningar och plötsligt en dag insåg att man nästan kan göra vad som helst bara man vill, så känns det rätt för mig att bidraga på detta sättet. Som jag alltid brukar skriva eller säga så är det viktigt att vi försöker bidraga med något, att vara en bra förälder och ett föredöme är det absolut viktigaste så klart! Man kan ju vara föreningsledare, morsa eller farsa på stan, jobba med frågan i sin tjänsteutövning mm. Ingetg sätt är viktigare än det andra bara vi hjälps åt. Och Du Gunnar, det är härligt med utmaningar och att våga sätta ribban högt. Man kan aldrig misslyckas om man vågar, även om man stucker ut hakan som jag. Lycka till med det viktigaste och svåraste arbete vi vuxna som har barn har, att vara bra föräldrar, att våga vara föräldrar, att våga ta bråk, att våga säga NEJ! Det är inte så självklart som det låter och det är inte heller alltid lätt att vara konsekvent men vi måste försöka vad gäller alkoholen, det gynnar alla!
 
Är det sunt med utmaningar? rejäla sådana?

Jag är lite ledsen för att inte många är villiga att diskutera utmaningar, rejäla sådana samt alkoholfriheten för alla våra barn och ungdomar under deras så viktiga utvecklingsår som kallas tonåren så därför ställer jag två frågor:


Är det sunt att göra spektakulära utmaningar eller är det helsjukt?

Tror Ni att det spelar någon roll för antal framtida alkoholmissbrukare om dagens generation unga väntar med sin eventuella alkoholdebut tills de är 18 år?


Skulle vara roligt att få höra lite synpunkter!
tack!
 
Verkar som om jag är den ende som vågar svara på dina frågor. Huruvida det är sunt eller helsjukt med spektakulära utmaningar beror väl på utmaningarnas art och syfte. Ändamål och medel med andra ord. Nog tusan är det udda grejor du har gjort. Å andra sidan tycks du ju ha fått uppmärksamhet för din sak, och då har du ju lyckats i ditt uppsåt!

Själv tycker jag inte att alkohol är nån stor sak i mitt liv. Så jag skulle personligen inte göra sådana extrema saker i det syftet. Å andra sidan, om det gällde saker som JAG brann för skulle jag kanske ta till lika drastiska medel. Möjligen. Eventuellt.

/ G
 
När det gäller utmaningar så är det helt klart sunt, ju mer extremt desto bättre :)
Så länge man får en rejäl kick av det man håller på med och inte skadar någon annan så är det ju bara bra.

När det gäller alkoholen så tror jag inte att antalet alkoholister sjunker om ungdomar väntar med alkohol till dem är 18 år

///Björn som älskar utmaningar
[Ändrat av Pampero 2004-02-08 kl 19:30]
 
Utmaningar ger en "kick" fullt klart!

Tack Tigertämjaren och Pampero för Era inlägg ang utmaningar. Själv ville jag bara inte bli någon soffsittare när jag närmade mig de 50 så därför började jag med lite mindre utmaningar. Bestämde mig för att cykla 20 mil på en dag´och kände när jag klarat det att bara man bestämmer sig för vad man ska göra och peppar sig innan så går allt. Sedan gav det ena det andra och plötsligt så insåg jag att jag skulle kunna klara det som de extrema äventyrarna gjorde.
Med målbilder, stenhård vilja och bra förberedelser så har jag insett att "ingenting är omöjligt". Därför började jag som 53-åring cykla enhjuling. Jag hade innan jag skaffat mig en bestämt att jag skulle cykla Ringsjön Runt (6,5-milsrundan). För mig tog det 3 veckor innan jag klarade hela vår garageinfart (ca 25 m). Min yngste son klarade den efter ca 2 timmars träning.
Nu håller jag på och tränar baklängesspring för att ta mig an Göteborgsvarvet den 15 maj. Jag ska klara det, jag har bestämt mig. Springer idag visserligen bara 8 km på en timme men jag har tre måndader på mig. Det ger mig oerhört mycket att sätta upp mål och sedan ta sig an dem. För mig som i dag är 55 år är det underbart härligt att kunna röra sig ganska obehindrat. Det var värre för ett par år sedan då min läkare sa efter att ha opererat mitt vä knä den andra gången: Roland nu är det slutsprungit. Jag bröt ihop, kunde knappt gå 500 m förrän jag fick värk. Att springa var för mig den bästa medicinen mot törsten som jag haft efter alkoholen. Den som jag började med redan som 13-åring. Därför mina damer och herrar vet jag att det kommer att minska antalet alkoholmissbrukare om ungdomarna väntar med sin ev alkoholdebut. Det tog mig nästan ett år att komma över
detta vad läkaren sa. Sedan började jag med enhjulingen och då kom också den mentala styrkan tillbaka att jag ska kunna springa igen. Nu kan jag men jag kan inte springa vare sig så fort eller långt men ett par mil går bra om det inte blir för ofta.

Så även om man nu får en sådan dom som "du kan inte springa mera" så får man inte ge upp utan hitta andra sätt att motionera på. Det finns alltid möjligheter och att rulla ner för Sverige i en rullstol är ju inte fel det heller, eller paddla, eller .....

Så för mig är utmaningar livet, det ger en underbar kick, en skön känsla av frihet. Att sedan förena det fysiska och mentala ruset i en uppmaning till ungdomar att inte berusa sig i tidiga ungdomsår är härligt. Jag vet ju vad jag talar om, fast visst kanske Du Tigertämjaren har rätt på ett sätt. De som har det i blodet s a s "arvet" "generna" kanske får missbruksproblem oavsett alkoholdebutstid men för övriga är jag säker på att en senareläggning av alkoholdebuten kan förhindra många att hamna i missbruk.
En avslutande fråga är: hur kunde så många av oss kamrater från 60-talet som började berusa sig tidigt (13 - 15 år) få missbruksproblem, så många? Jag är säker på (utan att ha medicinska kunskaper) att vi slet oss till ett missbruk under de år då vi var som mest känsliga, som mest utsatta för påverkan.

Roligt om fler kunde ge sig in i diskussionen om utmaningar och alkohol i unga år!!!! På något sätt så är det ju kontraster, jag menar kreativa utmaningar och destruktivt leverne. Heja det sunda livet!!!!
 
Personligen så tror jag inte att det spelar någon roll vid vilken ålder någon gör sin alkoholdebut, snarare HUR OCH UNDER VILKA OMSTÄNDIGHETER.
Som 25 åring har jag haft min beskärda del av en rejäl fylla (två gånger), vilka inträffade i vuxenålder (nåja). Som ung kände jag inte suget, eller det där farliga, häftiga med alkoholen. Jag tror det beror på att mina föräldrar har en sund syn på just sprit och fylla. Ville jag smaka när de drack vin eller öl till maten så fick jag smaka, det var inga konstigheter eller hymlande med det.
Så jag kände inte att det var någon speciellt.
Så heller inte nöjet att som 15 åring bli apfull på folköl eller häxbryggder, så jag tränade i stället och valde bort de vännerna.
Det stärkte mig och jag insåg att jag inte behöver gå den breda svenssonvägen utan jag kan välja fritt vart jag vill gå.

Därför kan det vara bra med förebilder som ung, någon att se upp till och någon som kan få en att tänka, "kan han/hon så kan jag".

Angående dina bedrifter som du gör så tycker jag det är strongt, lite extremt kanske.
Jag hade inte valt dig som förebild, det attraherar/sporrar inte mig att springa GBG-varvet baklänges, skulle snarare se det som lite fånigt.
Jag hade snarare valt någon som inte sagt helt NEJ till alkohol, utan istället sagt att valet är ditt. Jag kan ta en ÖL om jag vill men det hämmar min träning etc.
Kanske ungdom tar det på ren trots, jag gjorde det inte men det finns säkert de som gör.

Jan
Nyttjar knappt alkohol längre eftersom det hämmar min träning, men kan synda ibland och Öl eller whiskey för att det är gott.
 
Personligen så tror jag inte att det spelar någon roll vid vilken ålder någon gör sin alkoholdebut, snarare HUR OCH UNDER VILKA OMSTÄNDIGHETER.
Som 25 åring har jag haft min beskärda del av en rejäl fylla (två gånger), vilka inträffade i vuxenålder (nåja). Som ung kände jag inte suget, eller det där farliga, häftiga med alkoholen. Jag tror det beror på att mina föräldrar har en sund syn på just sprit och fylla. Ville jag smaka när de drack vin eller öl till maten så fick jag smaka, det var inga konstigheter eller hymlande med det.
Så jag kände inte att det var någon speciellt.
Så heller inte nöjet att som 15 åring bli apfull på folköl eller häxbryggder, så jag tränade i stället och valde bort de vännerna.
Det stärkte mig och jag insåg att jag inte behöver gå den breda svenssonvägen utan jag kan välja fritt vart jag vill gå.

Därför kan det vara bra med förebilder som ung, någon att se upp till och någon som kan få en att tänka, "kan han/hon så kan jag".

Angående dina bedrifter som du gör så tycker jag det är strongt, lite extremt kanske.
Jag hade inte valt dig som förebild, det attraherar/sporrar inte mig att springa GBG-varvet baklänges, skulle snarare se det som lite fånigt.
Jag hade snarare valt någon som inte sagt helt NEJ till alkohol, utan istället sagt att valet är ditt. Jag kan ta en ÖL om jag vill men det hämmar min träning etc.
Kanske ungdom tar det på ren trots, jag gjorde det inte men det finns säkert de som gör.
 
Osäkerhet och ideella

Hej Bash!

Tack för Ditt bidrag till debatten här ang ungdomars alkoholdebut och utmaningar.


Tonårstiden kan vara jobbig med osäkerhet, disharmoni mm, för Dig var troligen tonårstiden harmonisk och Du hade ingen anledning att få falsk glädje och styrka. För de tonåringar som blir vana att ta sig ett glas då de ska umgås med motsatta könet osv kan denna vana bli bestående. För alla tonåringar som tar sig igenom tonårstiden fri från alkohol kan detta vara en stor styrka för det vuxna livet. Folkhålsoinstitutet och Alkoholkommitten jobbar med upplysningskampanjer till föräldrar för att de inte ska s a s "lära upp sina barn att hantera alkoholen". Det har visat sig (genom forskning) att de som serveras hemma och de som har föräldrar som har en väldigt liberal syn på alkoholen, kommer att dricka mer än andra. Detta råder det inget som helst tvivel om. Jag försöker också få ut detta budskap och jag gör det då genom utmaningar. Fåniga eller inte fåniga så ger de i alla fall publicitet och det är ju det jag vill ha. En kommande utmaning jag har är att paddla från Ringsjön (där jag bor) genom Rönne å ut i Skälderviken upp längs med ASveriges o Norges västkust i höjd med Treriksröset där jag landtransporterar kajaken själv med vagn i ca 3 mil till Treriksröset för att sedan paddla ner genom gränsälvarna mellan Finland o Sverige till Haparanda för att sedan paddla längs hela Sveriges öst- o sydkust tillbaka till Ringsjön igen. En paddling på ca 500 mil. Tror Du att denna paddling utan annat syfte än äventyr skulle ge mer än en artikel på lokalsidan i Skånska Dagbladet? Nej, en sådan utmaning är inte spektakulär utan normal o vanlig men däremot att springa Göteborgsvarvet baklänges och cykla Vättern Runt på min enhjuling, det ger rubriker. För jag vill ha ut budskapet att föräldrar ska kärleksfullt, bestämt och solidariskt mot andra föräldrar säga NEJ till deras barn är 18 år.


Ska bara snabbt dra ett exempel med rökning. 1975 rökte nästan 50% av niorna. Det fanns då rökrutor på skolorna och det pratades inte så mycket om skaderiskerna. Sedan kom den gröna vågen på 80-talet, rökrutornas tid försvann, föräldrar blev varse rökningens skaderisker och 1987 rökte därför bara 25% av niorna. 1999 var den siffran nere i 12% efter ännu mera information om rökningen skaderisker. Jag hoppas och tror att vi en dag ska få samma nedåtgående trend vad gäller niornas berusningsbenägenhet. För tyvärr är det så att idag är det drygt 70% av niorna som någon gång berusat sig. Tyvärr är det så.


Detta inlägg blev lång men efter att både ha börjat röka och dricka alkohol tidigt så har man ju en viss kunskap. En kunskap som jag försöker använda mig av för att få våra barn och ungdomar "Sveriges största och viktigaste resurs" att för alltid säga NEJ till narkotika och tobak och senarelägga en eventuell alkoholdebut. Så jag fortsätter med mina utmaningar, fåniga eller ej men de ger rubriker och därmed underlag för diskussioner i de svenska stugorna och det är bra. Fler synpunkter mottages tacksamt!
 
Re: Osäkerhet och ideella

Utmanaren; sa:
Hej Bash!

En kommande utmaning jag har är att paddla från Ringsjön (där jag bor) genom Rönne å ut i Skälderviken upp längs med ASveriges o Norges västkust i höjd med Treriksröset där jag landtransporterar kajaken själv med vagn i ca 3 mil till Treriksröset för att sedan paddla ner genom gränsälvarna mellan Finland o Sverige till Haparanda för att sedan paddla längs hela Sveriges öst- o sydkust tillbaka till Ringsjön igen. En paddling på ca 500 mil. Tror Du att denna paddling utan annat syfte än äventyr skulle ge mer än en artikel på lokalsidan i Skånska Dagbladet? Nej, en sådan utmaning är inte spektakulär utan normal o vanlig men däremot att springa Göteborgsvarvet baklänges och cykla Vättern Runt på min enhjuling, det ger rubriker. För jag vill ha ut budskapet att föräldrar ska kärleksfullt, bestämt och solidariskt mot andra föräldrar säga NEJ till deras barn är 18 år.


Fixar du den "kajak"utmaningen så kommer du deffinitift att hamna på min beundrarlista.
Och förmodligen någon annan med.
 
utmaningars syfte

Hej igen!

I Kanotnytt som utkommer med fyra nummer om året står nästan i varje nummer fantastiska utmaningar. Utmaningar där man paddalt runt hela Skandinavien mm som inte får ett ord i den vanliga svenska pressen.


Då jag utförde Sveriges längsta triathlon 2001, jag sprang från Treriksröset till Haparanda 50 mil, cyklade sedan direkt 175 mil ner till Ystad, sprang därefter från Ystad till Beddingestrand 3 mil och simmade sedan de sista 4km från Beddingestrand till Smygehuk (skulle egentligen simmat Ystad - Smygehuk men det var bara 15 grader i vattnet + att jag var ganska illa tilltygad efter 16 dagars hård manuell kamp) skickade jag en pressrelease till SVT och lokaltv
jag tyckte att jag gjort en ganska bra prestation men icke, de vanliga lokalblaskorna + kvällspressen mötte upp men i övrigt nej!


Med detta vill jag ha sagt att det inte är lätt att få rubriker för utmaningar annat än om de är spektakulära för då blir de intressanta.


Jag kanske ska göra min "tokmannen" parallellt med Järmannen som går i Kalmar i augusti traditionsenligt varje år. Mitt alternativ skulle då vara 1000 m under vattnet, 9 mil enhjuling och sedan avsluta med en halvmara baklänges med maxtiden 15 timmar.


Det är ganska roligt att sticka ut hakan också vill jag slutligen säga, har man varit periodare och storrökare (rökte 40 cigg/dag) så är det också ganska kul att visa att det går att vända ett ganska destruktivt leverne till ett kreativt hälsosamt. Det är dock inte mycket som skiljer missbrukaren från utmanaren ska jag säga för den starka viljan behövs i båda fallen (ler lite)! Vad är det man brukar säga, det är inte långt mellan kärlek och hat, så även mellan destruktivitet och kreativitet!


Så vill Ni ha rubriker för en utmaning då måste den vara spektakulär eller mycket speciell, det är många i vårt land som gör utmaningar, många som aldrig skrivs ett ord om. Det hade kanske varit roligt att haft en sajt som bara redovisat fysiska utmaningar, jag menar för inbördes beundran i alla fall.

Må väl med eller utan utmaningar!