Av flera anledningar vill jag börja vandra i höst. Bara dagsvandringar i Stockholms-/Uppsalaområdet och tanken är att hålla på så länge det är varmare än -10 typ.
Kängor är inköpta och testade. Fleece och vandringsbyxor (höst/vår) har jag, liksom underställ i merinoull. Frågan är skalet. Har funderat på goretex skaljacka och dito skalbyxor och även Fjällräven G1000.
Men, goretex-skal är dyrt och tätt, G1000 är bara dyrt. Vill inte lägga massa pengar i onödan, men inte förfrysa heller. Så, en idé som jag gärna skulle vilja få feedback på. Detta utgår från dagsvandringar mellan typ 0 och -10 grader, dvs hyfsat vanliga vinterdagar i Stockholm:
Merinounderställ
2 ullstrumpor i kängorna (skinnkängor med goretex)
Turbyxor (höst-/vårmodell)
Tunn microfleee
Softshelljacka
Fleecetröja, ev m windstopper,över iaf vid raster. Alternativt dunväst.
Regnbyxor som inte andas ifall temp faller eller stiger och det blir blötsnö(har redan regnbyxor)
Regnjacka som inte andas, se ovan.
Mössa och handskar såklart
Låter det orealistiskt för säg 6 timmar vandring i hyfsad takt i skogarna mellan Stockholm och Uppsala?
Kängor är inköpta och testade. Fleece och vandringsbyxor (höst/vår) har jag, liksom underställ i merinoull. Frågan är skalet. Har funderat på goretex skaljacka och dito skalbyxor och även Fjällräven G1000.
Men, goretex-skal är dyrt och tätt, G1000 är bara dyrt. Vill inte lägga massa pengar i onödan, men inte förfrysa heller. Så, en idé som jag gärna skulle vilja få feedback på. Detta utgår från dagsvandringar mellan typ 0 och -10 grader, dvs hyfsat vanliga vinterdagar i Stockholm:
Merinounderställ
2 ullstrumpor i kängorna (skinnkängor med goretex)
Turbyxor (höst-/vårmodell)
Tunn microfleee
Softshelljacka
Fleecetröja, ev m windstopper,över iaf vid raster. Alternativt dunväst.
Regnbyxor som inte andas ifall temp faller eller stiger och det blir blötsnö(har redan regnbyxor)
Regnjacka som inte andas, se ovan.
Mössa och handskar såklart
Låter det orealistiskt för säg 6 timmar vandring i hyfsad takt i skogarna mellan Stockholm och Uppsala?