Alpkit Pipdream 600 sovsäck m.m.?

Hejsan!

Är det någon här som äger en sån sovsäck??
eller någon annan modell från Alpkit,har bara sett en här som äger en Alpkit sovsäck,vill höra från fler
vad ni har för erfarenheter av dom sovsäckarna.

är det något att ha??;)

är själv sugen på en Pipdream 600 sovsäcken,3säsongs säck??

om det nu går att få tag på en sån:(.

/PELKA
 
Senast ändrad:
Jag har en PipeDream 400 och är jättenöjd och har inget att klaga på. Den kom väldigt snabbt med posten och Alpkit är att lita på vad jag har läst. Den var lite för varm i vissa lägen så det blev en Marmot Atom som komplement.
 
jag tänkte på det med om det blir för varmt med en pipedream 600,men då är det ju bara att öppna upp dragkedjan lite;)

ska ha den på lite turer tidigt på våren o sent på hösten då kan det vara rätt kallt ibland och kanske på sommarn med;)
 
Jag har en pipedream 600. Köpte den i höstas och den är sparsamt använd änsålänge, den var kalas på senhösten men en lite mildare dag i höstas var det lie väl varmt, vet inte hur varmt det var men gissar på ca 11-13 grader. Till sommarvandringar blir den tokvarm. Skulle tro att den angivna komforttempen till knappa -10 grader (om jag minns rätt..) är relativt korrekt, men det har jag inte testat än.

Jag bytte från en mkt rymlig säck och upplever därmed pipedream som rätt kroppsnära, vill du kunna vända dig enkelt inne i säcken ska du nog fundera på nån annan säck, annars är den fin. Låg vikt för pengarna. Man får hosta upp bortåt ett par tusen kronor extra för att spara 150 gram. För dom pengarna tror jag de flesta kan spara mer vikt på andra poster.
/Jörgen
 
Det är precis vid såna temperaturer jag använt min. På sommaren är 400:n alldeles för varm för mig så det är bara när jag väntar mig temperaturer neråt noll som jag avänder den. +5 och varmare så tar jag med Atomen. Ska noteras att jag har lite svårt för att sova med sovsäcken öppen, svalt om bringan och den arm som är utanför säcken.

jag tänkte på det med om det blir för varmt med en pipedream 600,men då är det ju bara att öppna upp dragkedjan lite;)

ska ha den på lite turer tidigt på våren o sent på hösten då kan det vara rätt kallt ibland och kanske på sommarn med;)
 
jag har en Marmot Wave III syntet säck nu.
var på en fiske tur i idre veckan innan midsommar o det blev minus grader på natten
då frös jag som en hund:( vet ej hur kallt det var den natten.

har hafft samma säck uppe i sarek o då frös jag inte en gång,men det var kanon väder hela den turen:)
men där uppe kan ju vädret verkligen slå om.

jag är nog lite frusen av mej så det kanske skulle funka med 600 säcken ändå
fast jag andvänder
sidenlackan i säcken med det höjer ju tempen med

får ta o fundera lite,velig som vanligt man vill ju att det ska bli bra

hur är pipe 600 säckarna storlek mässigt jämfört med tex.marmot wawe säcken.??

upplever iallafall att min marmot säck inte är så jätte rymmlig i bredden den heller

/pelka
 
Senast ändrad:
Det är inte lätt med fjällvädret :) Jag led av för varm sovsäck i Sarek då vi hade sommarvarmt alla dagar utom en då det var ner till -1, det var i skiftet juli-augusti 2008. Nu lutar det åt start 12 september i år och då blir det helt klart P400:an.
 
Nu har jag en marmot wave I, men den är väldigt rymlig. Köpte den just för att den skulle vara lite rymligare så att ska funka att dra utanpå en annan soväck utan att trycka ihop loftet.
Dom andra säckarna i Wave-serien kanske är lite tightare?

/ Morgan
 
mätte lite på min marmot säck den var ca75cm bred vid axel partiet,nu vet ju inte jag hur fabrikerna av säckar mäter,jag mätte rakt över säcken iallafall.

så det skilljer alltså 5cm på P600:an och marmotsäcken.

måste prov ligga min säck lite igen o känna om det blir för trångt med en säck som är lite tajtare



http://www.alpkit.com/shop/cart.php?target=product&product_id=16416&category_id=253


hur är Western Mountaineering UltraLite säckarna i storlek då??
 
Jag har talat väl om Alpkits sovsäckar förut och gör det gärna igen. Bra kvalitet, bra pris och bra service -- trevliga om man vill ha hjälp och snabba leveranser. Säckarna håller de temp-angivelser de ger med marginal, i alla fall för min del (och jag är ganska frusen av mig). Passformen är ganska tight (som alla (?) riktigt lätta säckar), jag är normalbyggd och 180 cm lång och passar bra i dem. Är man mycket kraftig bör man evt tänka sig för lite.

Jag har haft en Pipedream 600 (som jag sålde pga ändrade användningsmönster) och en Pipedream 400 (som är min vår-sommar-höstsäck på platten och sommarsäck på fjället). Om jag skulle köpa en ny dunsäck skulle de definitivt ligga bra till.
 
om man ska köpa en Airlok påse till pipe400 eller pipe600 säcken vilken får den bäst plats i

räcker 4L eller måste man ha större??

(http://www.alpkit.com/shop/cart.php?target=product&product_id=16316&category_id=253)

en anna fråga angående min marmot wawe säck,det står -5 på säcken är det komfort tempen eller ??
det står annat på denna sida http://www.getout.se/item.asp?item=11462

o på http://www.skovdenatur.nu/ står det -5 komfort temp,lite förvirrande.




pipe400 är bara -3komfort temp. så då lär det bli en pipe600 för mej då slipper jag frysa;)


/pelka
 
"Assuming you are stuffing the sleeping bag directly in the dry bag we find that a 13l Airlok is good for: PipeDream 400, PipeDream 600, Pipedream 800, SkyeHigh 400 and SkyeHigh 600. The 20l Airlok is suitable for both the SkyeHigh 800 and 1000. You can squeeze the PD400 into an 8l Airlok if you work hard.
 

Liknande trådar