Alpinsäck

Söker efter en ryggsäck som funkar för alpint bruk/toppturer, glaciär etc.

Krav är följande:
Minst 50L
Bra isyxefästen
Gärna utrustningsslingor på höftbältet
Kompatibel med vattensystem
Möjlighet att fästa skidor
Man bör kunna strippa säcken
Isyxehölster

De jag har tittat på är följande:
Klättermusen Gungner
Arc'teryx Nozone
Black Diamond Ice Pack (var finns denna att testa?)

De jag har förkastat är tex:
Haglöfs Rand 48 (kasst fäste för isyxor)
Dakine Ottabounds (för mycket tjafs och dåliga skidfästen)

Har idag en Haglöfs Rock 45 som är för liten.

Någon som äger ovanstående eller har andra ideer...

Har läst http://www.utsidan.se/vb_forum/showthread.php?threadid=17021 men blev inte mycket klokare

[Ändrat av fafner 2003-09-20 kl 12:28]

TNF prophet

Nu har jag inte gjort någon avancerad glacier tur,men köpte en av en kompis som hade gjort det,ryggan ifråga är TNF Prophet 65l, sen kan man ju kolla i nåt av utemagsinets nummer(2002),har för mig att de testade 45-50l säckar och graderade dem alpin,skidbestigning och vandring,prophet funkade på allt! men som sagt var,har inte själv gått testat den för det!
men du skulle kanske kolla på TNF Prophet (storlek på ryggan får du ju välja själv) det är nog det enda råg jag kan ge dig

JH

klättermusen

Tjena!
Jag har haft klättermusen gungner i 3-4 år nu och jag är mycket nöjd med säcken. Jag har använt den vid långturer på klippa vilket jag tycker att den något för stor till. För alpin klättring borde den dock storleken passa bättre. Det ska dock sägas att den ändå inte upplevts som otymplig, bara onödigt stor. Säcken ser fortfarande ut som ny trots dagligt användande och två resor i Asien, den kommer förmodligen att hålla 20 år till... Jag tror inte heller att du kan hitta en säck som går att "strippa" som gungner. Nackdelen är väl att du måste köpa isyxhållare, skidhållare etc. separat. Endast höftbältet följer med vilket är suveränt med tanke på att det är avtagbart.
...men den är inte billig... :)

/Mattias

Nja nån Lowe blir det nog inte, de är fina men inte riktigt i Klättermusen eller Arcteryx klass...

Har en gammal 50L Lowe säck (Snowpeak), men den är nedgraderad till grottsäck och inte direkt fräsh.

Ni som har varit i längs ner i lerslemmet i Grönlidsgrottorna vet varför...

Bergans

Bergans er et norsk merke som ikke er like kjent i Sverige som Norröna, men de lager kanonbra greier til en bra pris.
De har 2 sekker som jeg tror möter ditt behov

1050 Alpin Extrem - 50 L - Typisk topptursekk. Tåler "alt", er god å bäre og har festeremmer så det holder.

4150 Alpine Guide - 50 l - Ny modell. Har bare sett den i katalog, men den ser lovende ut. Har extra "stäsj" som stöd för drycksystem. Også alpin modell.

Pga idiotisk koding kan man ikke lenke direkt til produktene på hjemmesiden - gå inn på

http://www.bergans.no og naviger deg frem til de via Produkter->Ryggsekker->Dagstursekker->Oversikt dagstursekker

Lundhags

Har själv en lundhags Stinger 35 liters (finns även 45 liters), och är mycket nöjd med den. Hade den senast när jag gjorde traversen på Sylarna och det var inga problem att den var ivägen vid, de få, klättermomenten.
Har även använt den större modellen vid toppturer osv vidare och den har fungerat mycket bra.

Tyvärr har den bara ett isyxefäste, men det borde väl gå att fixa ett till. Utrustningsslingor från Petzl har den också. För mer info: http://www.lundhags.se
gå till produkter-ryggsäckar-specialryggsäckar-Stinger 35/45.

Lycka till med köpet.
//Pontus

Jag var väldigt inne på Arcteryx RT varianten.
Dock var jag ute efter en mindre säck och valde Ratatosk från klättermusen.
Kanske lite beroende på att jag inte är så mycket ismänniska men också för att den är billigare än storebror Gungner. Extremt strippad och tålig säck.

Känn och prova RT. Om du bor i stockholm så finns den på både Tierra och Naturkompaniet.

//L

engdell; sa:
Jag var väldigt inne på Arcteryx RT varianten.
//L

Har en RT 25:a men RT-serien har inte så där superbra skidfästen, inga utrustningsslingor etc...

Så visst är de fina men jag vill ha en mer specialicerad säck...

ME diamond ser bra ut var finns de att testa...
[Ändrat av fafner 2003-09-24 kl 17:32]

Norrona

Norröna Trolltind
Det är en mycket skön rygga men den passar nog inte till alla ryggar jag är 190 sitter hur bra som helst absoulut den skönaste ryggan jag har använt den ligger på 65l och är ganska ren så att man slipper ha en massa remmar och skit hängande.
/ Erik

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Mangster Rand 38 som alpinsäck el Norröna Integral 45 Alpin / Bigwall 1

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg