Alpinistryggsäck?

Tjo
Jag är ute efter en alpinistryggsäck på 45-55 liter. Kraven är att den ska sitta bra samt ha bra skidfästen på utsidan.
De jag fudnerar mest emellan är Haglöfs Rand 48, Osprey Switch 40+5 och kanske Arc'teryx Borea.
Jag har provat Rand 38 och den verkar bra vilket borde göra att 48:an är lika bra. 1700kr är också överkomligt. Ospreyen ligger på 1800kr och är även den fin. Det jag ogillade är att den putar ut så mycket baktill. Sen är den väl den minst estetiskt tilltalande om det nu ska få vara med. Borean är väl den finaste men med ett pris på 3700kr i Sverige är det lite i överkant.
De jag inte gillade alls är Lundhags Skylite, den satt mycket konstigt på ryggen och satck in mellan skulderbladen. Klättermusen Gungner 50 är inte riktigt vad jag söker heller.
Har ni tips på andra som jag kan prova i Stockholm eller vilken ni tycker är bäst så berätta gärna.
Tack på förhand.

Beroende på funktioner..

..och detaljer du är ute efter, men om du hittar, kolla in Lowe Alpine´s säckar! De har både skid och klätterryggor, med enligt mig skön passform, smidiga och slitstarka funktioner. Priset helt ok, runt 1500 skulle jag tro, inte mer iaf.

Även Berghaus (inte Bergans) har en del bra ryggor, men de kan vara svåra att hitta i Sverige.

Lycka till!

Hälsningar Sara

Osprey Switch

Osprey Switch 40+5 är en mycket bra skidbestigningsrygga. Har haft min ett par säsonger och den har fungerat prickfritt. Som näms ovan kan det lätt bli en "utstickande klump" nedtill på ryggan om man slarvar vid packningen. Det finns flera bra alternativ för att fästa skidor (eller bräda). Passar ryggan din rygg så kan gott rekommendera den. När min lättja släpper så kommer en utförligare recension.

/pimmen

Exposure 50

Jag gjore en genomgång av ryggsäckar runt 50 liter i höstas. Kom fram till att Ospray Exposure 50 var min favorit. Sitter bra, den är lätt, bra fästen för skidor OCH spade samt ingen j-vla dragkejeöppning. Finns i 3 rygglängder. Priset ligger på 1500:-

Re: Exposure 50

Tack för svaren så här långt.

Vandrare; sa:
...samt ingen j-vla dragkejeöppning. Finns i 3 rygglängder. Priset ligger på 1500:-
Varför ville du inte ha dragkedja? Är det något man bör tänka på här?

Är det någon med erfarenhet av Rand som kan uttala sig? Det vore bra då man måste beställa hem den om man vill ha i 48l.

Tack än en gång.

Dragkedja

keffmonst; sa:
dragkedjor har en tendens att gå sönder efter några år (iaf enligt mina erfarenheter).

Precis. Dragkedja i topplocket är bra, där är belastningen liten. Men i huvudfacket vill jag inte ha dragkedja.

P.S. Osprey Exposure-säcken finns på Fjällskog i Uppsala om någon vill klämma. D.S.

Exposure-50.gif

Dragkedja

Hmm vill varna lite för dragkedjan på Rand..min gick sönder efter ca 10 turer. Haglöfs fixade till det men...

Tack för svaren.
BD Sphynx såg ju klart intressant ut med ett riktigt bra pris också. Synd att ingen i Stockholm verkar ha den inne. Annars så såg jag just TNF Prophet 45 som också verkar fin. SKa kika närmare på den, främst vad det gäller skidfästena som ser lite klena ut på bilden (iofs så gör även Osprey Switch skidfästen det). Svårt val detta.
Även Osprey Exposure 50 verkar rikgt fin, liksom Grivel Alpine 52. Synd att dessa ska var så svåra att hitta här. Jag ska leta vidare iaf.
Synd f.ö. me ddragkedjan på Rand. De är av någon mjukare typ än vanligt verkar det som, de känns liksom lättare. Annars verakr Rand vara en mycket fin säck.

langby; sa:
--bortklippt--
Annars så såg jag just TNF Prophet 45 som också verkar fin. SKa kika närmare på den, främst vad det gäller skidfästena som ser lite klena ut på bilden (iofs så gör även Osprey Switch skidfästen det). Svårt val detta.
--borktklippt--

Ser skidfästena klena ut på Osprey Switch? Hur och var? Jag har burit många "relativt" feta skidor med min säck (40+5) och har inte reflekterat över klena fästen.

Ska man inte släpa skidor eller gör det endast i undantagsfall finns det "renare" (dvs färre antal fästen) säckar som antaglien passar bättre för alpint bruk.

/pimmen

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg