Alperna?

Hejsan!

Jag skall resa till Munchen och tänkta att jag därifrån skulle bege mig på en liten vandring i alperna. Har ngn tips på t.ex. en lämplig nationalpark i området? Det behöver inte vara i Tyskland utan jag reser gärna ner till Österrike om de har finare områden där...

Tack!
/Semun

Hej!

Detta inlägg hör nog mer hemma i forumet för trekking, men här är i alla fall nagra tips.

1. Ta taget till Kochel am See (tar ca. 1 timme). Ga bayerns populäraste tur mellan Herzogstand och Heimgarten. Otroligt fin utsikt över platten i norr och mot Walchensee och alperna i söder. Om du vill undvika mycket folk är denna tur mindre bra da den som sagt är väldigt populär.

2. Ta taget till Garmisch Partenkirchen. Här finns hur manga turer som helst att göra. Tva som jag kan rekommendera är en tur som gar till Schachenhaus (Ludwig II’s slott) via Partnachklamm och en tur som gar till Zugspitze/Alpenspitze genom Höllental. Bada är otroligt fina turer, den senare lite mer krävande om man skall upp ända till topparna (Zugspitze kräver klättervana och Alpspitze kräver atminstone att man är svindelfri).

Trevlig tur!

/stefan

Liknande trådar

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg