Alperna?

Hej svejs på er!
Jag har en fråga.. Jag hoppas av att en del som läser denna har erfarenhet av Alperna och skidåkning..
Jag är GRYMT sugen på att dra iväg till Alperna någon gång i framtiden och åka lite..
Vilket ställe ska man åka till?
Något som ännu inte blivit för dyrt och där det är bra pist och offpiståkning skulle vara kul att veta!

Tack på förhand! /Julia

frisbeetjej; sa:
Något som ännu inte blivit för dyrt och där det är bra pist och offpiståkning skulle vara kul att veta!

Listan kan göras lång... Denna är inte i någon rangordning:

Andermatt, Schweiz - Suverän offpist och bra pist.

Alpe d'Huez, Frankrike - Bra offpist och bra pist.

Avoriaz med omnejd, Frankrike - Helt okej offpist och bra pist.

Engelberg, Schweiz - Suverän offpist och okej pist.

La Grave, Frankrike - Suverän offpist(världsklass) och ingen pist.

La Plagne, Frankrike - Okej offpist och bra pist.

Les Deux Alpes, Frankrike - Bra offpist och bra pist.

Montgenevre/Claviere, Frankrike/Italien - Bra offpist och okej pist.

Serre Chevalier, Frankrike - Bra offpist och suverän pist.

Val Thorens, Frankrike - Bra offpist och bra pist.

Val d'Isere/Tignes, Frankrike - Suverän offpist och suverän pist.

Verbier, Schweiz - Suverän offpist och bra pist.

Listan subjektiv och bygger på egna erfarenheter. Det senaste årets erfarenheter säger också att Frankrike blivit dyrare än Schweiz (där jag har varit). Italien är något billigare.

Hur lång tid har du tänkt att tillbringa i Alperna? Det är ju skillnad på en vecka och en säsong. Då spelar ju skidområdets storlek och kanske fallhöjd också en viss roll.

/Pottan

Tack!

Tack så jättemycket för ditt svar!

Har väl inte tänkt så mycket än så länge, men jag skulle väl kunna tänka mig att vara där i 1-2 vecka. Har sbolut inte råd med att åka ner en säsong..

Ska fundera på dina tips! Tack åter igen!

Absolut inte råd eller inte möjlighet?
Visst blir det dyrt att vara i t.ex. verbier en säsong om man inte jobbar, men tar man ett jobb och åker skidor på den lediga tiden får du dels ofta en schysst lön och du får också riktigt bra kontakt med de som vet vad som gäller, vilka åk som är bra just nu.

I verbier så är det inte så stor skillnad prismässigt mellen en veckas liftkort och ett säsongskort med arbetstillstånd. Jag började min säsong med 15000 sek och det räckte fram till första lönen.

En liten tanke bara...
Men om du bara tänker ta en veckas skidsemester så kan jag gott rekomendera Verbier. Mycket fin åkning även om man måste vara uppe med första liften för att få något orört. Bra stämning på pubben också. Men gott om päls och jeans-åkare som tror att de äger backen...

lycka till/samme

ChamSkiii:

Hej Svejs På Dig!

Jag rekommenderar Chamonix. Det finns både bra
pist-,
offpist- samt
toppbestignings-
åkning där. Åk Valleé Blanche och Les Grand Montet!!! Gör toppturerna med guide som finns att tillgå där. Funderar själv på att åka ner dit igen. Det finns speciella nyårspaket nu.
Lycka Till!

MVH,
Jonas Hollén

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg