Vi ska gå på stugtur under 4 dagar i alperna i sommar. Tänkte höra lite generellt vad som gäller angående..
- Säljs mat för matsäck i stugan för dagsförbrukning?
- Hur mycket packning bär ni runt på?
- Hur många liters ryggsäck?
- Hur mycket vatten har ni med er varje dag?
Betr. första punkten så varierar det nog en del. Man kan ibland köpa något som heter Bergsteigeressen, som jag själv aldrig prövat på.
7 kg skulle jag gissa är en rätt normal vikt på stugvandring. Man har då utrymme att lyxa genom att byta kläder från topp till tå på stugan. En detalj som kan väga på en lång vandring är kartor, men det problemet uppstår inte här.
Jag kan inte minnas mig ha burit mer än två liter vatten, t ex, i Dolomiterna där det ofta inte finns något vatten alls mellan stugorna. Ett annat exempel var vissa etapper utmed Karniska Huvudkammen (på gränsen mellan Österrike och Italien) där leden verkligen bitvis går på själva gränskammen. Frågan vore lättare at besvara entydigt om jag visste vilket område det handlar om.
På de flesta av mina etapper, där jag kan vänta mig att fylla på vatten ur bäckar
eller brunnar, bär jag bara en liter. Det kan vara idé att fråga på stugan om det finns vattenställen på vägen. Störst är vattenbehovet under långa stigningar där bäckarna går ned i branta raviner och leden går långt ifrån vattnet; samma sak förstås på skogssträckor.
PS: dusch är inte
så ovanligt, speciellt ine på lågt belägna stugor, och på nästan alla mina stugövernattningar har jag kunnat tvätta hela kroppen på ett eller annat sätt. Jag skulle känna mig dum om jag inte gjorde det.