Amlgren Multiskate
Jag och min sambo har ovan nämnda skridsko.
Vi åker båda med Meindl kängor men olika modeller.
Jag började med en modell vilken jag inte kommer ihåg namnet på, men den är lägre till skaftet än Meindl Island vilken jag kommer att testa i veckan.
Skridskon fungerade utmärkt, inga glapp uppåt och i sidled förekom. De kraftiga bindningarna sätter P för det. De breda läderremmarna då? Jodå även de fungerade mycket bra utan att trycka på fotled och övertåparti vilket jag befarade innan jag provat. Snowboardbindningen kan kanske tyckas något klumpig men upplevelsen var att de inte stör åkningen på något vis. För en gammal skid- & snowboardåkare kändes det naturligt och invant med den typen av bindning.
Om de kommer att hålla för div påfrestning återstår att se.
Det enda jag har att anmärka på bindningen är att det främre spännet borde vara av samma typ som det över vristen dvs av typen som man behändigt matar på när man kört in plastremmen med steg i, klick...klick.
Med stela och frusna fingrar kan det bli väl så knöligt att spänna den främre remmen, ja kanske till och med något att svära över.
Jag har ombett personalen på affären där skridskona inköpts att ta hem snabbspännena för att jag skall kunna byta ut de främre. Svar väntas från Almgrens som tydligen inte är riktigt pigg på förfarandet!!! Nåja spännen finns att köpa på sportaffärer som säljer Snowboards så hjälper Almgrens inte till fixar det sig ändå. Vi får se om Almgrens är serviceminded eller ej.
Skyllemarks Birka, är säker ett mycket bra alternativ till ovan nämnda bindning. Fördelen med bindningstypen är trots allt det förnäma att kunna använda bekväma vandringskängor till och från sjöar, till och från själva aktiviteten, köra bil mm.
God tur / Pia