Allt sagt en gång för alla

Jag har skrivit en liten essä om moderat lättpackning
http://www.huthyfs.com/lattpack.html

Det finns just nu ingen länk från hemsidan.

Det mesta som står har sagts på Utsidan en eller
flera gånger, så jag tänkte länka när jag är trött på att upprepa mig.

Om nån hittar ngt skrivfel e.d. så går det ju bra att
skicka privat meddelande.

Intressant läsning som innehåller en del bra tips!
Två frågor dyker upp direkt:
1. Vad är det för skicklighet som krävs för att använda tarp?
2. Har du upplevt flera punkteringar på Thermarest?

mvh Jan Melander
som
-förra året bytte 1,6 kg syntetsovsäck mot 600g dun och nu granskar ryggsäcken
-anser att ett tält ger så mycket bättre komfort och handlingsfrihet på sommarkalfjäll att det är väl värt den högre vikten jmf med andra lösningar

Kul att läsa. Jag är heller inte mycket för det extremt lätta. Jag har en ganska traditionell packning, fast jag har tänkt till när jag gjort vissa inköp så att totalvikten blir liten. Packningen för två personer innehåller rejält tält (Nallo 2) och Trangiakök. Jag har med mig en del bra att ha grejer som kikare, kamera, lampa och radio. För den Sarektur jag och min flickvän ska göra i slutet på augusti kommer våra ryggsäckar att väga under 12 kg styck. Då ska vi vara ute 6-7 dagar och har rejält med mat. Detta tycker jag är lätt. Men det är ju inte fjäderlätt. Tarp tycker jag verkar vara att inskränka bekvämligheten väl mycket. Funkar det om det börjar blåsa och snöa i Sarek?

Mange

JMel; sa:
Intressant läsning som innehåller en del bra tips!
Två frågor dyker upp direkt:
1. Vad är det för skicklighet som krävs för att använda tarp?
2. Har du upplevt flera punkteringar på Thermarest?

mvh Jan Melander
som
-förra året bytte 1,6 kg syntetsovsäck mot 600g dun och nu granskar ryggsäcken
-anser att ett tält ger så mycket bättre komfort och handlingsfrihet på sommarkalfjäll att det är väl värt den högre vikten jmf med andra lösningar

2) Jag slutade med Thermarest för över 5 år sen
minns inte exakt.
Det var inte så bekvämt att sova på en punkterad madrass flera nätter irad och, nej, jag lyckades inte hitta, och därför inte heller laga, punkteringen.
Dessutom är lösningen onödigt tung.

1) Tarp är en gör-det-själv lösning, och jag har
varken händighet eller tålamod med sådant.
Som jag skriver i min essä, det ställs högre krav
på skicklighet och vana
för att få den att stå bra i vind, och få den att
hålla tätt vid de rätt frekventa åskstormar jag råkar ut för - i själva verket misstror jag även
en sådan lösning som Tarptent Rainbow, efter
Jamos kommentarer.

Men jag har inte slutat leta. När jag gjorde min förfrågan hos Tarptent var produkterna slut.
Jag kanske ska skaffa något efter sommarens resor
och efter att ha räknat lite på vad en fattig pensionär har råd med. Jag tar inte med en sådan produkt i
bergen utan att ha testat den hemma, gärna under kyliga och regniga förhållanden.

marmotta, går det att skicka privata meddelanden genom Utsidan utöver det via epost?
Dina kontoinställningar blockerar alternativet "kontakta" i inläggsrubrikerna.

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg