Allt om brynjor

Gubbarnas favoritplagg nummer ett - nätbrynjan verkar vara tillbaka, fast nu som utanpåplagg på unga tjejer och killar.

Nu undrar jag hur den används och av vem i friluftssammanhang. Vilka material mm. Gubbarna hade väl inte brynja av ren slentrian, eller? Ska man ha den när det är varmt eller kallt?

/Jon

Oj!

Skulle nästan kunna tro att du skämtar, men icke så vad det verkar.

Är själv stolt innehavare av en nätbrynja modell nyare, i syntetmaterial (Brynje Superunderställ) se: http://www.brynje.no/produkter.asp

Och de är oöverträffade vad gäller förmåga att transportera bort svett från kroppen. Däremot skaver de erbarmligt över axlar etc om man bär ryggsäck.

Snygga? Knappast (kanske framför tipsextra med grabbarna dock). Men otroligt funktionella. De gamla gubbarna visste uppenbarligen vad de hade på kroppen.

/ G

Mmm.. nätbrynjan..
Ett stackars förtalat plagg..

En nätbrynja är... eh.. en undertröja.
Om jag inte har helt och hållet fel nu, så hjälper
hålen till att hålla binda värmen. En slags föregångare till
dagens superduperdeluxe-underställ, kanske.. Den duger
alldeles utmärkt när det ska värma lite extra på rätt ställen, och inte så mycket att man svettas. Rätt plagg om man vill gå ut med stil..

Det är givetvis skillnad i kvalité, speciellt i dessa
mode-tider. Jag har en av märket Resteröds, den är trevlig.

:)

Äntligen kan jag och tröjan komma ut ur garderoben

Nätbrynja är ett fantatstikt plagg!
Jag har två olika typer, bägge i t-shirtsmodell

Jag har själv två stycken som kompletterar varandra bra. Den ena är av märket Resteröds (som föregående inlägg) Denna är gjord av mestadels bomull, har en tight passform, aning stel om jag ska vara kinkig.
Funkar bra om man inte svettas jättemycket - mer värme än kondenstransport. Lämplig för discodans under vinterhalvåret för att slippa lökringar i ärmhålorna...

Sen har jag en favoriten från Lillsport. Gjord i Coolmax, behaglig passform, lätt, sval, blå och välanvänd.
Passar riktigt bra en varm sommarkväll i utebaren dansandes rock'n'roll. Kan med fördel bäras under en friluftsinspirerad kortärmad skjorta som vad det lider öppnas knapp för knapp, för att bäras som bandana på vägen hem.

Ärligt talat är brynjorna kanon under ex bomullsskjortor som inte torkar så snabbt, under cykeltröjan vi halvlurigt sommarväder osv.
Jag upplever bägge mina brynjor som svalare än "vanliga" underställ (craft, haglöfs).

Ett kanonplagg framförallt sommartid.

[Ändrat av Jekyll 2003-07-11 kl 14:47]

Är det någon som vet vart man kan köpa en brynja i syntetmaterial???

Måste vara det ultimata underställsplagget då det värmer men samtidigt kan svalka om man bara har det på sig =)

en bekant till mig som säljer motorsågar och sånt till skogsarbete hade nätunderställ av hockey-modell d.v.s. sparkdräkt utan strumpor. skogsarbetarna hade dem i skogen när de arbetade just på grund av att de var så suveräna på svettransport!

hittade den här sidan när jag gjorde en snabbsök:

http://utomhus.husqvarna.se/Folder_263/node892.asp

vet inte om man kan beställa som privatperson, kolla själv!

Väcka gammal tråd

Är det någon som vet vart man kan köpa en brynja i syntetmaterial???

Måste vara det ultimata underställsplagget då det värmer men samtidigt kan svalka om man bara har det på sig =)

Har testat bommulsbrynja nu under en tid. Funkar mycket bra och enda felet är töntfaktor. Ger klart bättre värme och fukttransport. Skulle den varit i syntet skulle doften komma spm ett paket på posten.

Craft gjorde en gång en långärmad brynja, den luktade snabbt fynk men transporterade bort svett och värmde under snöblusen väl.
Den gick hyfsad att fusktvätta mot snön eller vått ris.

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg