Allroundsovsäck

Jag står i valet och kvalet mellan att köpa Haglöfs Outback Zero (750kr), Haglöfs Lim Zero (1 000kr) och Arctic Alpine Design Polar Express (650kr).

Jag vill kunna använda sovsäcken under ganska varma sommarnätter och så kalla nätter som det går med samma säck. Är Northstars Polar Express-säck (dun, -5) för varm på sommaren?

Finns det andra viktiga skillnader på dessa säckar än temperatur, vikt, pris och dun/syntet?

Söcka

i-or; sa:
Jag står i valet och kvalet mellan att köpa Haglöfs Outback Zero (750kr), Haglöfs Lim Zero (1 000kr) och Arctic Alpine Design Polar Express (650kr).

Jag vill kunna använda sovsäcken under ganska varma sommarnätter och så kalla nätter som det går med samma säck. Är Northstars Polar Express-säck (dun, -5) för varm på sommaren?

Finns det andra viktiga skillnader på dessa säckar än temperatur, vikt, pris och dun/syntet?

Vad är det du skall använda sovsäcken till?
Vilka förhållanden kommer du att röra dig i?

En varmare säck går ju alltid att öppna om det blr för varmt, dock är det inte trevligt om det finns mygg/knott.

Jag försökte själv hitta säckar som var bra att kombinera vinter/sommar.. Det fungerade sådär,idag har jag en Haglöfs Ultra Pro 25 för vintern, funkade fin fint när det var -17, men inte alls nu... Köpte en bilig sommarsäck på Coop... Väger ca 800g och packar lite... Funkar fint på sommaren, för mig i alla fall.. Dock är det ju ingen säck med bra fuktavvisning etc?!

Tänkpå att du väljer rätt liggunderlag så att inte all värmen försvinner i marken...

Fredric
http://www.strapatz.com

Jag valde själv just mellan Haglöfs LIM zero och Haglöfs Outback zero och jag trodde att jag hade bestämt mig för LIM:en och skulle beställa en men så fick jag äntligen syn på en nere på stan. Pga att LIM-säckarna inte har någon kompressionspåse så blev LIM:en jättestor! LIM plus 5 är ju tokliten och jag trodde inte zero:n skulle vara mycket större men det var den verkligen... LIM zero var större än outback zero pga att den har kompressionspåsen... MEN säger ni då, man kan ju köpa till en kompressionspåse! Jo det kan man men 140:- till och rätt många gram till för att få den kanske något mindre än outback:en? Inte för min del, så jag valde den billigare haglöfsen och får leva med att släpa på 400 gram mer. Jag är ganska nöjd ändå för väldigt många verkar väldigt nöjda med sin outback zero även när det kryper nedåt nollan och kanske till och med under.

Hej!

Jag var i samma situation som du i våras...

Det slutade med att jag köpte två sovsäckar.
Dels köpte jag en Mountain equipement Firewalker 2 (komfort -7) 1050SEk
och en Haglöfs LIM +5. 900 SEK

Underbar kombination tycker jag.

bra med två säckar

Precis som Ix har jag en ME-säck på -5 och en Haglöfs LIM +5. Skulle jag varit tvungen att välja en skulle jag definitivt valt den som går ned till -5. Med ett sovsäckslakan/innerpåse kan man reglera temperaturen rätt väl genom att ha den som filt, öppna helt eller gömma sig i den med en mössa på huvudet.

Det är naturligtvis bättre och roligare med flera saker, men det är ju tyvärr även dyrare. :)

Tack för alla svar.

Förmodligen är lösningen med två sovsäckar bäst, men jag känner att jag bara har råd med en. Om jag behöver en varmare säck så köper jag nog en innersäck för att sänka komforttemperaturen lite.

Jag kommer använda sovsäcken på campingar på sommaren, kanot/kajak-utflykter osv, men även på fjällvandringar. Jag kan inte tänka mig att jag kommer fjällvandra på vintern men det kan bli ganska kallt även på vår/höst när man kommer upp lite i höjd.

Jag drömmer om att bestiga Kilimanjaro, men där kanske inte ens en dunsäck -5 räcker för att hålla värmen?

Om dunsäcken från Northstar räcker i längd (jag är 190 och jag har hört att den är ganska trång) och om den inte är för varm på sommaren är nog den det bästa köpet för mina behov. Det skulle vara perfekt om någon kunde räta ut något av dessa frågetecken, så jag blir mindre kluven.

Hej
Northstar säcken räcker lätt på längden. Jag vet inte varifrån du fått att den skulle vara trång. Jag är
själv 185cm/95kg och tycker den är på gränsen till för stor. Den är inte för varm på sommaren jag tror
nog att -5 är en liten överdrift. Iallafall upplever jag det så. Har sovit runt nollan och nästan frusit
i den. Säcken är bra annars med mkt liten packvolym
och låg vikt. Enda nackdelen är att dragkedjan lätt
fastnar i tyget innan man lärt sig hur man ska göra.

Hej på er ..

Jag skall ju ut på kungsleden i augusti och undrar om det räcker med en High Colorado Megalight 1000 (vet inte temp på den)

// johan

Tack för inlägget! Jag litade på dig, för nu är sovsäcken från Northstar beställd.

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg