Allmänt om dragkedjor

Hej,

Behöver hjälp med att välja dragkedja.

Har handlat från extremetextil och det funkar bra och på följande länk finns deras dragkedjor:

http://www.extremtextil.de/catalog/Accessories/Zippers/Coil-by-meter:::23_32_51.html

Jag har gjort en vindsäck och vill ha en dragkedja i ena öppningen som har "flera" öppningsmöjligheter.

1. Det skall kunna gå att ha hela sidan öppen
2. Det skall gå att ha 1-3 öppningar (beroende på antal personer)

Vad skall jag beställa på sidan (se länk) för att köpa rätt? Köper alltså per meter och antar att jag sätter ihop kedjan själv.

Sista frågan: vilka storlekar (10c,8c etc) används för innetältet och yttertältet i Hillebergstält? (ex Nammatj 2)

Tack på förhand,

Melkeraaen

Flera saker talar mot din lösning av problemet. Vikt risk att dragkedjan krånglar i öppet läge etc.
Förslag välj tre eller fler separata. YMMV

Har sytt i tre separata dragkedjor men tyckte inte det blev bra. Tänkte att det vore bättre med fler möjligheter, att exempelvis kunna öppna upp mer än de 40 cm som nu är max per öppning.

I extremväder så skall det väl inte öppnas så mycket men under kontrollerade former och barn som sitter i säcken så vore det bättre att ha möjligheten, tänker jag mig i alla fall.

Hur ser kedjan ut i en "riktig" vindsäck?

Har några olika vindsäckar. En har en dragkedja ca 35 cm, när vi behövt vindsäck så var det inget läge att sticka ut snoken, däremot tyg nog att sitta på rätt viktigt. Annars hade vi nog inte orkat hålla kvar den.
Öppningar som kan krångla är inte det jag tänker på främst i fråga om vindsäckar. YMMV

Mesta bruket av vindsäck har varit som dragskydd vid apelsinrast.

Tack för dina synpunkter.

Ja, det är troligen dragskydd som den kommer att användas mest till.

Oavsett hur jag bestämmer att göra - vet du vad jag skall beställa för att få en dragkedja med flera öppningar?

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
avslutatmedlemskap160620 Korta av dragkedjor på byxor Gör det själv 9
mo9jan Vattentäta dragkedjor? Gör det själv 4

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg