allmän landsväghjälp

jag är femton år o har precis börjat med lite landsvägs cykling, o jag har lite frågor.

Är det viktigt att ha en bra cykel? jag har en crescent balder (skäms) med framdämpning, som är två år. den rullar men den är seg i accelerationen.Min pappa har en gammal peugot racercykel, fast den är lite hög.
är det viktigt med rätt kläder? o hur lång ska man cykla ungefär? än så länge så cyklar jag typ en mil 4 gånger i veckan. jag gör det inte för motionen, jag tycker det är så roligt bara.
är det många cyklister som använder radio o CD spelare? jag har inte sett ett enda proffs som använder sånt i sin träning.
jag har en 2000 kronor liggande, vilket tillbehör är viktigastr att ha, förutom barends o vattenflaska?

tack för svar/

Erik

Cykla inte med hörlurar

Jag tycker inte du ska cykla med hörlurar. Det är
viktigt för säkerheten att höra när någon närmar
sig bakifrån.

/Gunnar

balder är en bra hoj!

Först och främst vill jag säga att balder är ingenting att skämmas för. Jag tror du kommer klara dig bra med den om du kör mest asfalt. Här på Utsidan är många väldigt prylfixerade (så också jag) men man behöver inte en 15000:- racer eller en heldämpad MTB för att cykla lite. Det borde inte bli några problem med växlar osv med din hoj på mest asfalt. Min flickvän hade en Orion (snäppet under balder, helt altus utrustad) och den var bra till henne tills den blev stulen. Hon cyklade dock inte en mil fyra gånger i veckan om man säger så.

Vad det gäller grejer du behöver så tycker jag personligen att cykelkläder har låg prioritet. Jag har cykelbyxor som jag köpte till halva priset annars skulle jag inte haft det. Det kommer du känna om du behöver tror jag, i övrigt tycker jag att cykelkläder kan vänta. Jag klarar mig på kläder jag redan har.
En sak som kan vara kul att ha är en cykeldator. Det finns billiga varianter för 129:- på Clas Ohlson med 7 funktioner och det duger till mig i alla fall (Sigma sport). Kul att ha men absolut inget du behöver!
En annan kul sak är SPD, pedaler och skor. Detta tyckte jag tillförde mycket cykelglädje för mig när jag satte på det i våras. Inte heller något man behöver men det kan göra cyklingen effektivare och roligare. Jag har på min MTB kombinationspedaler så man kan köra med både SPD och vanliga skor. Skönt när man tex cyklar till skolan och inte vill gå i cykelskor. Det som jag tror kanske kan tillföra mest är att byta däck på cykeln. Jag tror att original sulorna på Balder är ganska grovmönstrade och mycket kraft och fart kan man vinna genom att sätta på slicks eller semislicks. Kör du endel grus kanske det senare är att rekomendera, men jag vet inte...är ingen expert. Själv har jag Continental twister på min MTB och jag tycker de är bra. Dessa räknas som semislicks men har inget klassiskt semislicksmönster. Jag tyckte det gjorde stor skillnad när jag skaffade dessa men det finns säkert snabbare alternativ. Min syrra skaffade också (på min inrådan) ett continental men med vanligt semislicksmönster. Top touring 2000 från continental snackas det ju också om bland touringfolket här på utsidan kanske kan vara ngt. Michelin var väl annars först med det klassiska semislicksmönstret och tillhör väl fortfarande de bättre vad jag har hört. Kanske ngn som vet bättre kan svara. Jag har frågat om slicks och annat för att få en snabbare MTB i en annan tråd här, "snabbare MTB". Kolla där också. Det är förstås inte heller något du behöver men kanske kan det bli lite roligare vad vet jag.
Kortsagt man behöver inte så mycket men det finns mycket som är roligt att ha. Det jag dock tycker alla borde ha är HJÄLM! klart onödigt att köra utan.
En extra slang, däckavtagre och en pump kan vara bra att ha med också, kanske i en lite sadelväska med en banan eller så.
Mitt tips är att du kör på och har kul! Känner du att du behöver/skulle upskatta att ha någon pryl eller så så får du överväga då, men det finns inget skäl att köpa massa grejer för sakens skull eller för att du har pengar över.
Sen är det ju bra att ha en liten budget om hojen pajar också :)
De grejer jag skrivit upp är det som jag prioriterat för min del eller skulle prioritera i samma situation.
Sakerna står inte i någon prioritets ordning. Jag tror jag skulle sätta däck först och sedan SPD grejer men en cykeldator är ju lite billigare och kommer nog före just därför.
Någon annan skulle säkert prioritera annorlunda, kanske ett par tuffa solglasögon eller coola teamkläder eller så, det är nog väldigt individuellt.

Jag är också väldigt grön på det här med denna typ av cykling och du får väl ta mina tips för vad de är. Jag känner dock igen mig i din situation och hoppas därför jag kan tillföra något.
Långfärdscykling med tält osv. är en annan kul grej att testa!

/Andreas
[Ändrat av ala 2001-05-12 kl 13:04]

det är ingen fara gunnar

jag har inte på mina hörlurar så högt så jag hör bilarna ändå, sen kör jag naturligtvis alltid på höger sida av vägen, den jag kör på är även en lågt trafikerad väg, ingen E väg alltså, så det är ingen fara! ;)

En länk (som du kanske redan känner till.)

OK, för övrigt håller jag med om det som ala har
skrivit här ovan. Hjälm ska man såklart ha, och
att köra landsväg med terrängdäck
är trist...

Känner du till den här websajten?
http://www.fredrikshofcykel.nu

/Gunnar

[Ändrat av GunnarH 2001-05-13 kl 19:49]

skaffat peugot racercykel

jag har nu skaffat en peugot racercykel. Jag cyklade på den några mil och så skulle jag byta till min cresent balder, men oj så tungt det blev! jag hade ingen aning om att det var sån stor skillnad i prestanda. jag undrar en grej bara. när jag cykla med racern så fick jag så våldsamt i min nacke o rygg efteråt, går detta över efter lite träning?jag tror nu även att jag ska köpa cykelskor och pedaler med fästen.
jag ska också tacka gunnar för det utmärkta internet tipset.

Sittställning

Jag fick också ont i ryggen i början när jag gick
över från min treväxlade herrcykel till racerhoj.
(En 1988 års Peugeot.)
Det tog nästan 100 mil innan det kändes riktigt
bra att åka racer, men du som är yngre vänjer dig
nog fortare. Mest handlar det nog om att bygga upp
nackmusklerna.
Nu föredrar jag absolut sittställningen på en racer
jämfört med Mountain Bike eller standardcykel när
jag ska åka långt på väg. Speciellt bra är det att
kunna krypa ihop ordentligt i motvind.

Kul att du gillade Fredrikshofs webplats. Jag tycker
den innehåller en hel del nyttigt. Jag är inte med
i klubben men har kört deras lopp Roslagsvåren
ett par gånger. Kan rekommenderas, men du bor väl lite
för långt bort.

/Gunnar

Sittställning igen

Den bästa beskrivning jag sett på hur man ska ställa
in en racercykel för att sitta bra finns i tidningen
Cykla Nr 1, 1997. Den kanske du kan få tag i
någonstans, biblioteket eller så.

/Gunnar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg