Allergi

Hallå

Jag undrar om det finns någon som har erfarenheter av glutenintollerans och fjällvanring. Av det jag har sett på marknaden så innehåller de flesta frystorkade produkter alltid gluten. Därför lutar det åt att torka och göra hela listan med mat själv. Har aldrig tidigare torkat egen mat så jag undrar hur man skall gå tillväga. Har läst inlägg här på sidan och tagit upp en del där.
Hur får man variation i sin kost. När jag läser så tycker jag att de flesta verkar vara ensidiga. (Pasta och kött). Har detta med torkresultat att göra? Eller har jag missat några goda rätter?

Finns det någon bok om att torka mat?
___
(. .)
-------ooo( U )ooo-------
//Mattias

Inga problem

Hej

I stort sett kan du torka all mat eftersom nästan allt innehåller mer eller mindre vatten. Det enklaste sättet är att använda ugnen. Runt 50 grader och luckan på glänt. Räkna med ganska långa torktider. Det ska vara torrt när du tar ut det du har torkat. Är det mjukt kan det börja mögla senare. De råvaror du vill torka skär du i mindre bitar och lägger på en plåt. Kött och kyckling tillagar du innan du torkar. Egentligen är det bara fantasin som sätter stopp på dina matkreationer. Påsmat är mycket dyrt och tråkigt. nej ge torkningen tid och framförallt är du säker på vilka ingridenser du har i din måltid med tanke på allergin.

Håkan

Gluten och Laktos!

Hejsan!

Jag ska iväg på en fjälltur om några veckor med min flickvän samt ett annat par. Tjejens premiärtur.
Nu är det så att hon lider av både gluten- och laktosintollerans.
Har vana av att torka mat, men problemet är jag kommer inte på några recept alls åt min flickvän.
Det är lite trist att behöva glufsa i sig all min goda mat medans tjejen får äta glutenfri pasta och köttfärs.
Skulle vara tacksam för lite råd.

MVH Pack

Hej!
Jag är också glutenintolerant.
Mitt tips är att skippa pastan, den är bara dyr och inte lika god som vanlig. Då kan ni äta samma mat och då kommer inte din flickvän känna sig utanför. Om du ändå vill använda pasta till din egen mat så vill jag säga att det finns så mycket annat som man kan äta som är glutenfritt.
Om du torkar maten själv så kan du ju helt fritt välja vilka ingredienser som skall ingå.

Lycka till,
Linus

Glömde en sak

Du kan i de flesta fall byta ut vetemjöl emot glutenfri mjölmix tex Finax eller Semper.
Det finns ju många recept i Kokbok för utelirare här på utsidan. Prova hemma först om det fungerar att byta ut vetemjölet så att fin flickvän inte blir besviken på sin första tur och inte vill prova fler gånger.

Mvh Linus

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg