Enligt nuvarande svensk lag har myndigheterna rätt att stjäla mark efter eget gottfinnande och markägaren har ingen juridiskt rättighet att förhindra detta. Det är den beska sanningen, Mats. Trots allt var det ju skogen och inte allemansrätten som räddade Sveriges ekonomi under den senaste lågkonjunkturen. Så lär ske igen.
Jag kan inte erinra mig att jag varit med att besluta om en endaste lag. Det har inte resten av befolkningen heller gjort, om man bortser från de fåtalet som sitter eller har suttit i riksdagen. 349 personer mer eller mindre fria vilja över varje riksdagsbeslut, kan inte tas som intäkt för någon folklig demokrati. Utväxlingen mellan antalet allmänna val och antalet riksdagsbeslut mellan varje val är på tok för stor för att kallas demokratisk. Mer folkomröstningar ála Schweiz vore nog en lösning på det problemet.
Dessutom har ju den okunniga majoriteten av stadsbor skyldighet att ta hänsyn till markägarna, så att de inte körs över gång på gång av lagstiftare, myndigheter och domstolar. Det var ju tyvärr en majoritet Nazister som å det grövsta körde över en minoritet av judar...
Så vill du bli tagen på allvar, Mats, så sluta kalla riksdagsbesluten för folkligt demokratiska. De är på sin höjd mycket indirekt demokratiska, med betoning på indirekta snarare än demokratiska...
Vill avsluta med följande tänkvärda krönika över moderna trollformler
http://www.skogsaktuellt.se/?p=39606&pt=108&m=1422
/Niklas