• Om "Fritt Forum"
    Det här forumet är för diskussioner som ligger helt utanför Utsidans intresseinriktning. Huvudsyftet är att moderatorer skall kunna flytta hit trådar som startats i andra forum, men som har bedömts inte passa in där men ändå har en intressant diskussion igång. Men det är också möjligt att starta nya diskussioner här, så länge de inte bryter mot forumets regler.

    OBS!
    Diskussioner och inlägg i det här forumet visas inte på Utsidans förstasida eller på Vad är nytt-sidan, så är du intresserad av diskussioner som ligger utanför Utsidans inriktning bör du själv bevaka forumet (mha Bevaka-knappen.

Allemansrätten - revisited

Hej,

jag har under sommaren haft en diskurs med ett antal dykare på ett dykarforum som handlat om de har rätt att dyka från det bostadsområde som jag bor i.

Min åsikt är att de stör och därmed inte har rätt att vara i vårt område, de hävdar sin rätt att dyka från i princip var som helst utom platser som är belagda med dykförbud.

Liknande dispyter vet jag förekommer inom t ex klättring, med Grönbrinksberget som ett färskt exempel. Där anser de boende i närheten att det är väldigt störande med klättrare som klingar med utrustning, skriker kommandorop etc.

Nu till min lilla diskussionspunkt: Är det så att de senaste årens expansion i "äventyrssporter" av de olika slag som representeras här på Utsidan, gör Allemansrätten otillräcklig?
Behövs det kompletteringar i det oskrivna regelverket som reglerar access till siter som brukas i stor utsträckning?

Jag tänker så här: Allemansrätten fungerar ju aldeles utmärkt i de fall då ett fåtal utövare, tex vandrare, vill ha tillgång till ett område. Men däremot blir allemansrätten ett problem när "närboende" hela tiden blir störda av aktiviteter i deras närhet. Det finns också exempel på företag som utnyttjat allemansrätten för att bedriva kommersiell verksamhet, tex i Dalsland. Där har ju, vad jag förstått, lagstiftningen satt P.

Vad tycker ni, är det fog för att skärpa vad som gäller i allemansrätten, eller är det bra som det är?

Mvh Håkan B
 
Inte störa - inte förstöra.

Är det egentligen inte ganska enkelt?
Om man stör bryter man mot Allemansrätten.
De får helt enkelt inte hålla till så nära tomt att de stör dem som bor där. Det är samma regel som på land.

Naturvårdsverkets beskrivning av Allemansrätten innehåller en del om "Bad, båt och is"

http://www.naturvardsverket.se/allemansratten/
[Ändrat av Nordesjö 2004-09-20 kl 15:33]
 
Re: Inte störa - inte förstöra.

Om man stör bryter man mot Allemansrätten.
De får helt enkelt inte hålla till så nära tomt att de stör dem som bor där. Det är samma regel som på land.

Problemet är som vanligt vem som tolkar vad som är störande.