Sverige, Finland och Norge är unika.....glöm aldrig det. I resten av Europa gäller det att att grönt tält och vara stealth......eller fråga om lov och få det....min melodi har varit fråga eller tälta sent och gå tidigt, utan att lämna spår, någon gång har jag blivit upptäck och klarat mig med språket och ärliga blå ögon.......t o m skapat vänner trots min (vilda) camping.
Campingplatser har jag övergivit av flera skäl.......
Det är möjligt och de flesta markägare är vita män och kvinnor.
Men allemansrätt finns bara i norden.....
När jag var i Skottland förra året fann jag att man kunde tälta fritt överallt där det var rimligt,
dvs. som i Norden. Mitt tält är rött.
På kontinenten: jag skulle aldrig drömma om att tälta fritt annat än i bergsområden
med lätt tillgång till friskt vatten
(och mina 43 senaste utlandsresor har haft bergsvandring som syfte).
Där har man förstås att ge akt på naturskydd som nästan alltid innebär någon form av restriktioner. Det kan vara tidsregler som i flera franska nationalparker
och den katalanska naturparken; det kan vara totalförbud som i den schweiziska nationalparken, i schweiziska Jagdschutzgebiete, i många italienska
(regionala) naturparker) och den spanska nationalparken
Aigües Tortes. Det kan finnas ett fåtal
tillåtna platser (med tidsregler) som i Ordesa.
Det brukar finnas skyltar som förklarar de lokala förhållandena.
Ju strängare regler, desto strängare övervakning, ofta m h a helikopter.
Vidare, om det finns bebyggelse och boskap i närheten, gäller det
att komma överens med markägare, byordförande etc. Ibland är de förbluffande tillmötesgående, "uns ist es egal". Men jag ska väl ta en plats där jag inte stör djuren?
- Frågan är snarast om djuren stör er.
I områden med många dagsgäster kan det vara idé att
vänta med att resa tältet tills folk har gått, vilket brukar vara vid 15-tiden. Eftersom jag är morgontidig vill jag inte resa tältet sent - jag vill nämligen att det ska torka.
På en cykeltur hamnar man väl mest på civiliserade platser och där kan man nog överlag glömma att tälta fritt. Är det ens trevligt?