Fick en alien i present för 3-4 år sedan. Har inte använd den särskilt mycket. Kanske 10 gånger per år, har aldrig varit med om ett större fall och har belastats i standplats kanske 6 gånger. Var nu nere i Sydfrankrike och klättrade bultat en vecka och därför fick alienen ligga mest i ryggan. Där låg den tillsammans med de andra klättergrejerna (karbiner, kilar mm) och rätt som det var upptäckte jag att den gått sönder.
En av de fyra vajrarna, som håller i "huvudena" som i sin tur ligger an mot klippan, hade gått av. Egentligen är det en ståltråd som sitter fast i huvudet som sedan är fastlödd med en vajer som därefter sitter fast med en nit i en rörlig platta (det är denna rörliga platta som gör att man kan "fälla in de fyra huvudena"). Det var denna lödning som hade gått sönder. Följden blev att ett av huvudena blev orörligt, men man kan fortfarande använda de tre andra.
Nu undrar jag vad man ska göra. Går det att reklamera en sådan sak, för en alien borde väl klara av att ligga i en ryggsäck utan att gå sönder.
Om inte detta är möjligt, finns det några bra sätt att laga den?
Hoppas ni hänger med i min något röriga förklaring.
//Robin
En av de fyra vajrarna, som håller i "huvudena" som i sin tur ligger an mot klippan, hade gått av. Egentligen är det en ståltråd som sitter fast i huvudet som sedan är fastlödd med en vajer som därefter sitter fast med en nit i en rörlig platta (det är denna rörliga platta som gör att man kan "fälla in de fyra huvudena"). Det var denna lödning som hade gått sönder. Följden blev att ett av huvudena blev orörligt, men man kan fortfarande använda de tre andra.
Nu undrar jag vad man ska göra. Går det att reklamera en sådan sak, för en alien borde väl klara av att ligga i en ryggsäck utan att gå sönder.
Om inte detta är möjligt, finns det några bra sätt att laga den?
Hoppas ni hänger med i min något röriga förklaring.
//Robin