Alep Sarekjiegna

Någon som vet var Alep Sarekjiegna börjar, om det är därifrån man ser hela glaciären. Eller ligger första 2-400m av Alep Sarekjiegna under ett tjockt grus- och stenlager?

Om det senare stämmer så visar denna bild början av glaciären, annars är det bara glaciärsrester som ligger under sten?

Bilagor

• alep-sarekjiegna.jpg
    alep-sarekjiegna.jpg
    87.2 KB · Visningar: 569
Har du checkat med google earth hur det ser ut, evt som tiltat bild. Jag har inte varit där, men det är ju troligen att något smält bort. Om du har GPS på lokalen och jämfört med ditt BD10 får det kunna fixas.
Fint bild du bifogade

tack för tips. Hade ingen gps. Kollade google earth, fast jag reder inte ut om det var glaciär hela vägen under stenarna eller inte :/

Kan det vara en "Rock glacier" ?

Annars kanske bara glaciärsrester som ligger kvar sen avsmältningen, under sten och lera konstigt nog.

Jag gick över Alep Sarekjiegna sommaren 2010, och kan konstatera att glaciären börjar där man ser den, finns "fast" mark ända fram till kanten, finns dock som bilden visar en hel del isrester under sten och grusmoränen.
Moränen är sträcker sig väldigt långt ner och är rätt så hög och lite knepig att forcera då det finns en hel del bottenlös mark. Själva glaciären är tämligen sprickfri, men man måste ju alltid vara försiktig.

Jag gick över Alep Sarekjiegna sommaren 2010, och kan konstatera att glaciären börjar där man ser den, finns "fast" mark ända fram till kanten, finns dock som bilden visar en hel del isrester under sten och grusmoränen.
Moränen är sträcker sig väldigt långt ner och är rätt så hög och lite knepig att forcera då det finns en hel del bottenlös mark. Själva glaciären är tämligen sprickfri, men man måste ju alltid vara försiktig.

Hur vet du att det är "fast mark" fram till kanten? Reagerade också på att det inte är någon tydlig avrinning från glaciären. Bilden här visar "glaciärjokkens" början. Som är flera hundra meter nedanför glaicären.

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg