ålder ?

Har en son som skulle vilja bestiga kebenekaise. (jättekul) men han är bara 12 år. är det några problem, Han är väldigt aktiv och har mycket ork.
Vad bör man tänka på ?
 
Tar ni det bara lugnt och ser till att ha lite tid på er så ska det nog inte vara några problem. Barn brukar ju ha energi i överflöd! Lycka till och hoppas ni får en trevlig stund tillsammans!
 
Haaaaahahahahahahaahahahaa

Mats>>
Ja, den är ju helt sanslös!!

En verklig klassiker som tål att läsas om och om igen, speciellt när det hela kulminerar i kapitel 8!

Stackars människor som hamnat med namn och bild i den där reseberättelsen. En del skulle garanterat avstå om de blivit tillfrågade, har jag en känsla av.
 
Minimiålder

I fjol satte STF-folket på Keb 16 år som minimiålder för att få hänga med på den guidade turen via Östra Leden.

Det var en av flera säkerhetshöjande åtgärder efter en dödsolycka på fjället tidigare under sommaren 2002.

Man kan tycka vad man vill om 16-årsregeln (tidigare var de 10 år som gällde, vill jag minnas), men om STF inte lättat på det ålderskravet i år är det väl Västra Leden som gäller för er om ni ska upp på toppen.

Men den turen lär vara fysiskt mer ansträngande och tar dessutom ett par timmar mer i anspråk. Östra Leden på egen hand rekommenderas inte om ni inte har kunskap om glaciärvandring och klättring.

/Göran
 
Re: Haaaaahahahahahahaahahahaa

barre; sa:
En verklig klassiker som tål att läsas om och om igen, speciellt när det hela kulminerar i kapitel 8!

Kulminerar... -> ja man blir ju så lycklig för deras skull när man läser att de lyckades nå Sydtoppen!

:)
 
Ja, nu har det gått några år, men jag minns den där turen med glädje! Länken som anges här ovan gäller inte längre, eftersom jag flyttat hela sajten till ett webhotell (Loopia), men allt kan enkelt hittas på adressen www.sonoloco.com.
 
ålders bestämmelser?

Har tripp planerad till sommaren..slutet av juli början augusti.. går två vuxna och två små. den ena 6 och den andre 10.. trippen är Abisko till nikkoloukta... skulle bli mycket förvånad om den minsta inte bräcker oss alla trotts 4 kg på ryggen.
Både jag och den minsta är vana vandrare. första Trippen togs när liten var 2.
Ursäkta jag säger det men 12 och fundersam??? kasta ut tv spelet och ut med pojken ;-)

Skulle vara mer orolig för 70 åriga Agda på leden än pigga lilla "illern" hehe

Tipps dock... mycket tid. Allt måste anpassas till de minsta. Längd, tid, stopp dagar.
Själv är 14 dagar fördelat på totalt 11.5 mil perfekt. man kan stanna o kika på de minsta av saker. äta och stanna på ett ställe och göra kortare turer vid flera dagar.

Referens.. minstingen med 4 kilo på ryggen går enkelt 1 mil på en dag. svårighetsgrad 6 ( av 10 max)
10 åringen ca milen (latare :p)

Lycka till på turen :)
 
Liknande trådar

Liknande trådar