Albino Gräsand?

Hej allihop

Såg denna pippi i Falun idag, kanske gamla nyheter men jag är nyfiken vad det kan vara för någonting.
Lite dålig bild, tagen på avstånd med mobilen.
Anden är helt vit utom ögon som ser normala ut, fötter och näbb är brangul som de brukar vara.
Nån som vet vad detta är för fenomen?
Nånting för 300 klubben kanske?
 

Bilagor

  • Duck.jpg
    Duck.jpg
    70.5 KB · Visningar: 6,819
Ser ut som en Pekinganka - en förrymd tamanka. Parar sig ibland med gräsänder och får avkomma som är helt eller delvis vit. Tamankor är förädlade gräsänder.
 
SOF har en sida om identifiering av fåglar. Länk

Där svarar man såhär om en fågel lik den du sett:

Vita gräsänder är inte helt ovanliga. I de allra flesta fallen handlar det dock inte om albinism. Sådana fåglar har rödaktiga ögon och dålig syn. De är som regel också svagare och har sämre överlevnadsförmåga. Näbbarna är ej heller gula som jag gissar att din fågel har. Du säger att anden hade svarta (mörka) och därför kan vi utesluta albinism. De vita gräsänder som ses här och var är så gott som alltid friska individer av en vit variant av gräsand och de stammar från början från en naturlig mutation. Därefter har människan gynnat dessa gener genom avel. Dessa fåglar ses framförallt i eller vid fågeldammar i städerna, men kan också uppträda bland vilda gräsänder.
Kenneth Bengtsson, 2008-03-21
 
Tack för svar bägge två.
Första gången jag ser en sån fågel. Lite som ett sagoväsen ungefär, väldigt vacker pippi att beskåda.
Den finns (eller fanns...) strax utanför stadskärnan vid folkets hus under järnvägen där änderna utfodras av komunen utifall nån vill se den.
Väl värt ett besök vill jag påstå.

Fallet utrett, tick-tack
 
Tack för svar bägge två.
Första gången jag ser en sån fågel. Lite som ett sagoväsen ungefär, väldigt vacker pippi att beskåda.
Den finns (eller fanns...) strax utanför stadskärnan vid folkets hus under järnvägen där änderna utfodras av komunen utifall nån vill se den.
Väl värt ett besök vill jag påstå.

Fallet utrett, tick-tack

Kanske inte spelar så stor roll, men det jag tycker talar för tamanka/pekinganka framför den vita varianten av gräsand är att näbben och benen ser klart orange ut på bilden. Jämför med gräsandernas mer smutsgula näbbar.
 
Ska åka dit senare i veckan och titta igen, göra en lite grundligare analys. Kanske har köpt en vettigare kamera tills dess oxo...
Återkommer i ämnet.
 
Ser inte

exemplaret lite större ut än gräsänderna på bilden? Undrar om det inte är en förrymd eller korsning med tamanka?

Thure
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
EmmelieSv Gräsand i skogen Vilda djur 4

Liknande trådar


Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg