Södra albanien/Grekland vid adriatiska kusten
Jag var stationerad i området ett år och gjorde dags och weekendturer "överallt". Det är bara att gratulera om du får uppleva området. Stadig cykel med feta däck är att rekommendera. Jag hade en yosemite mtb från biltema för 1000 sek som jag sålde efter ett år för dubbla priset!!!. När jag höll mig på asfaltsvägar i Grekland hade jag en gammal Pegeuot racer med 23mm däck. Med en sopsäck runt bakhjulet och framhjulet av kunde man åka med grekiska lokalbussarna i alla uppförsbackarna. Området jag främst pratar om är VIKOS (världens djupaste dalgång, ett av greklands största naturreservat), strax norr om Ioannina, väl utbyggt system med pensionat i små bergsbyar. Från ioannina söderut till Preveza, längs kusten nordvart till igomenitsa, vidare norröver till albanien via Buthrin, Saranda, upp mot Vlore. En slingrig lågtrafikerad asfaltsväg som går mycket upp och ner. Det gäller att hålla sig borta från huvudlederna i Albanien, då det är trångt och bilisterna kör fort. För rena MTB upplevelser kan man kryssa runt på åsnestigar i bergen söder om Gjirokaster, (en stad som sökt UNESCO världsarv stämpel). Gjorde en del ambitiösa utflykter i området för att eventuellt dokumentera i en guide. Såg dock på hemvägen i en bokaffär att en engelsman just kommit ut med en cykelguide i området....alltid lite för sent ute.
Området kring Ohrid och Prespa, sjöarna på gränsen till Makedonien är också mycket vackra och trevliga för cykling - bra asfaltsvägar. Montenegro norröver via Shkoder är också en pärla, tag då den gamla vägen över Cetinje, den gamla kungliga huvudstaden (i dockskåpsformat) för att komma ner till Kotor bakvägen. Från Dubrovnik skulle jag nog hålla mig ett snap in från kusten, in mot Bosnien via Nicsik, alternativt använda färjorna för cykling via öarna nordvart. Trafiken är ganska intensiv längs kustvägen i Kroatien. Bilderna viser en typisk väg längs albaniens kust och landskapet vid Butrin i södra Albanien. Lycka till,