Alaska

Så har jag då realiserat ännu en rese-/vandringsdröm genom ett besök i Alaska.

Under fyra veckor reste jag runt med bil, nästan 4 000 kilometer, för att komma till Chugach Mountains, Homer, Seward, Sheep Mountain, Valdez, Fairbanks och Denali National Park.

Eftersom jag hade vandringskängorna med på resan blev det vandring där möjligheter fanns till detta. Jag gjorde även en båttur i Kenai Fjords National Park och såg, bland annat, sjölejon, havsutter, svartbjörn, snögetter, knölval och späckhuggare.

I Denali National Park såg jag, bland annat, grizzlybjörnar (9 st en dag) , Dall sheep, caribou, moose mm

I Alaska finns den optimala vildmarken!

Besök min hemsida www.stalvik.com

för bilder och reseinformation
 
Det låter som en riktig drömresa, jag är rejält avundsjuk! Alaska har klättrat sig upp på min lista över vackra platser jag vill till, nu ligger den faktiskt före Japan (även om jag bestämt mig för Japan som prio 1). Blir väldigt inspirerad av din rutt, du har sett mycket vackert som en annan ligger hemma och suktar efter. Tack för all inspiration!
 
Inspiration - Alaska

Hej!
Tack för inlägg och positiva kommentarer om min Alaska-information.
Håller med Dig om att det är oerhört vackert där, om man gillar vildmarksliv.
Roligt att inspirera Dig! Tveka inte att besöka Alaska, så snart Du kan!
 
Det här är helt perfekt för mig att veta! Ska själv till Alaska nästa sommar och behöver tips på ALLT man skulle kunna tänka sig göra. Jag vill verkligen ut och vandra. Hade tänkt mig något lite lättare - har du något tips? Vet du något bra sätt att komma i kontakt med andra vandrare i de trakterna?
 
Alaska - vandringar

Hej!
Tack för ditt inlägg.
Kul att du skall besöka Alaska nästa år!
Du har en fin resa framför dig!!!
Du kan göra både lättare såväl som svårare vandringar runt om i Alaska, fast det finns inte så många vandringsleder som man kanske kan tro. Runt Seward och Valdez finns flera, annars är det "back-country hiking" som gäller, och det är riktigt häftigt, men räkna med utmaningar.
Lonely Planets guidebok är bra att ha som reseplanerare.
Andrar vandrare kan du få kontakt med på vandrarhem i Alaska, eller varför inte via detta forum?
 
Kolla på Flying Wild Alaska på Discovery om du vill ha inspiration. Handlar om ett litet flygbolag i Alaska som flyger folk till småorterna. Kanske inte så mycket om vandring men massor av fina locations.
 
Snygga bilder som väcker minnen till liv! Det ser dock lite annorlunda ut än jag minns det eftersom jag har varit där två gånger från slutet av mars till början av maj.
Fairbanks, Anchorage, Girdwood och Valdez är ställen jag varit på. På väg deremällan har jag förståss också stannat i tex Delta Junction.

Nån gång ska jag försöka vara där en lite längre period, kanske komma dit på vårvintern och stanna över sommaren.
 
Flying Wild

Hej!
Har sett det programmet!
Fantastisk miljö däruppe!
Fick bara köra på asfalterade vägar med min hyrbil varför jag inte kunde ta mig norrut, eller till St Elias-Wrangell NP, tyvärr.
 
Vackert!

Hej Jonas!
Kul att vi delar Alaska-minnen.
Visst ser det olika ut i naturen beroende på årstid.
Jag valde att åka dit i juni för att slippa alla turister då finns det flera blommor och det är grönare än när du var där, men missade på så vis de fiskande björnarna....

Man kan åka till Alaska flera gånger och uppleva olika saker varje gång beroende på resans upplägg. Spelar ju ingen roll vart man åker egentligen, det är makalöst vackert överallt, t o m Delta Junction har sin skönhet.

Funderar på att åka tillbaka nästa år, men då flyga till Vancouver eller Calgary, hyra en bil och köra genom Yukon till södra Alaska.

Kul att du gillade mina bilder!
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Northstar Vandring i Alaska? Trekking 12
thomalin Alaska inspiration! Trekking 3
mr_white2 Resa till Alaska!! Någon som har lite förslag vart man kan vända sig? Trekking 1
L.A. Alaska-resa Trekking 0
bjorn_osterlind Höst i Alaska Trekking 5
David L ALASKA Trekking 2
jonasryding Tips om vandringsleder i Canada/Alaska Trekking 3
norpan_ Alaska Trekking 1
Kalle E Alaska Trekking 1

Liknande trådar