Alaska

Hej.

Jag tänkte åka och vandra, paddla och kanske klättra i Alaska i sommar/höst. Har någon bra tips på vart som kan vara värt att åka, kostnader för resor inom Alaska eller annat som kan vara av värde att veta är jag tacksam. När är lämplig period att åka dit? Jag vill varken frysa ihjäl eller trängas med andra vandrare.

Kalle
 
Hej!
Var i Alaska förra sommaren och det var en av mina bästa resor någonsin!

Jag var där 2 veckor med en grupp amerikanare och tältade på campingplatser vilket det finns gott om överallt. Prisuppgifter har jag tyvärr ej eftersom jag betalade en totalsumma för allt.

Du bör definitivt åka till Denali Nat. Park där även Mount McKinley ligger. Underbar natur och chans att se mycket "wildlife". Vi såg mycket björn, räv, caribou och rovfåglar de tre dagar vi var där.

En annan riktig pärla är Mc Carthy och Kennicott - en spökstad som ligger uppe i bergen och man tar sig dit med propellerplan från Chitina. I och för sig en dyr dagsutflykt (2.000 SEK) men definitivt värt det. Flygtid är ca 30 minuter och man flyger över en stor glaciär Root Glacier. Är det klart väder är det helt underbart.

Uppe i Kennicott finns en lodge/hotell där man kan sitta och sola, äta eller bara vara. Det finns också vandringsleder där och man kan bl.a. gå ända fram till Root Glacier.

Andra städer vi besökte är Waldez (regn 360 dgr om året), Seward och Homer. Vi paddlade kajak, var ute på valsafari och var ute och vandrade.

Min resa gick på 26.000 SEK för två veckor och då räknar jag med ALLT inkl. flyg, mat, logi, souvernirer och utflykter.

http://www.exploretheearth.com är företaget jag åkte med. En ung tjej på 30 år, Holly, driver det och är enormt kunnig. Hon har små grupper (vi var 15 st) och kör i minibuss. Hon samarbetar med rosabussarna i Sverige och du kan få mer information därifrån tror jag.
 
Liknande trådar

Liknande trådar