Alagna i mars

Hej alla glada toppturare!

Jag undrar om någon känner till hur Alagna (Italien, inte den där turistfällan i Turkiet som en kompis trodde) är i mars månad.

Byn ligger på ca 1700 m ö h och fallhöjden är runt 1500 m, jag undrar lite hur snön kan vara i mars, det är mest södersluttningar och det skulle ju vara tråkigt om solen förvandlar pudret till hårdpackad snö...

Jag undrar lite om var och hur det skulle gå att få bostad under en månad i närheten, hotell är lite för dyrt för min studentekonomi.

Finns det någon med egen erfarenhet eller nån som vet var info kan sökas skulle jag vara väldigt tacksam för svar.

/ Charles

Hejsan.

Jag bor i Italien och åkte randonnè var och varannan helg förra vintern och kanske kan hjälpa dig. Jag är ingen vidare offpiståkare men jag åkte alltid med duktigt folk med lång vana inom skidalpinism. Alagna är en ort som ofta nämns på utsidan. Det är kanske bra där, Monte Rosa är ett populärt skidalpinistmål, men kom ihåg att det finns fler ställen här. Utan fruktansvärda heliski och turister nu när man ändå ägnar sig åt en skidform som inte kräver liftanläggningar o.s.v.

Det var väldigt ont om snö förra året men det finns alltid snösäkra platser. Vi var bl.a. i Val Malenco ovanför Sondrio mitt emot Bernina som var mycket fint med toppturen Cassandra 3226 möh. Monte Cevedale, snösäkert. Gran Paradiso 4061 möh långt in i maj var det allra vackraste och högsta och samtidigt mycket lättillgängligt, då alperna närmare Frankrike inte är lika branta som i Dolomiterna. Mars är väl bra. Ännu bättre april och även maj.
Som sagt har jag bara en skidsäsong bakom mig här så mina kunskaper är begränsade, men även denna vinter tänker jag vara så mycket som möjligt i alperna för att ägna mig åt skidalpinism.

Apropå sol och puder som du skrev - Puder är väl bra men väldigt sällan som men får vara med om det. Solen på våren smälter det övre lagret medan undre snölager fortfarande är hårda. Detta är mycket lättåkta förhållanden som jag hade roligt i. Förhållanden som man endast får långt in på våren. På det hela taget så är skidförhållanden bättre ju längre in på våren man väntar.

Vad beträffar boendet en så lång period så skulle jag utan att tveka valt att hyra en husbil här nere så att du kan flytta dig dit snön finns.

Hälsningar Kalle

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg