• Om "Fritt Forum"
    Det här forumet är för diskussioner som ligger helt utanför Utsidans intresseinriktning. Huvudsyftet är att moderatorer skall kunna flytta hit trådar som startats i andra forum, men som har bedömts inte passa in där men ändå har en intressant diskussion igång. Men det är också möjligt att starta nya diskussioner här, så länge de inte bryter mot forumets regler.

    OBS!
    Diskussioner och inlägg i det här forumet visas inte på Utsidans förstasida eller på Vad är nytt-sidan, så är du intresserad av diskussioner som ligger utanför Utsidans inriktning bör du själv bevaka forumet (mha Bevaka-knappen.

Aladdinask

Hej!

Gissa om det blev livat i dag när jag tog med en aladdinask (gåva från jobbet) på utflykten. När jag skickade den runt ser jag plötsligt att en kompis lyfter på det övre lagret och tar en gräddnogat trots att över hälften av bitarna var kvar!!
Detta urartade och ledde tillslut till att gänget var uppdelat i två läger. Ett som tyckte att det var helt OK., samt ett som mest diskuterade vilket straff som var lämpligast för detta grova brott. Själv tillhörde jag det senare.:)

Vad tycker ni?

VH/Anders
 
Hej!
Gissa om det blev livat i dag när jag tog med en aladdinask (gåva från jobbet) på utflykten. När jag skickade den runt ser jag plötsligt att en kompis lyfter på det övre lagret och tar en gräddnogat trots att över hälften av bitarna var kvar!!
Detta urartade och ledde tillslut till att gänget var uppdelat i två läger. Ett som tyckte att det var helt OK., samt ett som mest diskuterade vilket straff som var lämpligast för detta grova brott. Själv tillhörde jag det senare.:)
Vad tycker ni?
VH/Anders

Jag förespråkar den tredje vägen! nämligen att du är den som förtjänar spöstraff! Man ska förstås ta ur produkten ur sitt emballage och, i lättpackningens namn, packa om den i fryspåse. Detta löser också alla eventuella problem med lager hit och lager dit. Nya smakkombinationer lär också uppstå under dagen... gräddnougat/spritblandpralin, typ.
 
Jag förespråkar den tredje vägen! nämligen att du är den som förtjänar spöstraff! Man ska förstås ta ur produkten ur sitt emballage och, i lättpackningens namn, packa om den i fryspåse. Detta löser också alla eventuella problem med lager hit och lager dit. Nya smakkombinationer lär också uppstå under dagen... gräddnougat/spritblandpralin, typ.

Bra förslag(förutom spöstraffet), men om man nu ska packa lätt skulle jag inte välja en fryspåse utan en plastpåse ej avsedd för frysen eftersom den är tunnare och väger något tiondes gram mindre.

VH/Anders
 
Med en tunnare påse kan man även tänka sig att slösa med vikten så pass att man tar övre lagret i en påse och undre lagret i en annan. Då behåller man kontrollen genom att inte ta fram påse två förrän påse ett är slut.
 
Äsch - det lättaste och bästa är såklart att inte ta med chokladen överhuvudtaget - ät upp den hemma, ensam, i lönndom och från alla lager samtidigt i stället!

Per - som just nu smaskar på sin 4åriga dotters påskägg, gömde det så bra att hon inte hittade det på hela helgen; då är det MITT! MOAHAHAHAHAHAAAAA!!
 
Per hade bästa förslaget, ät den själv hemma.

Men angående den ursprungliga frågan: NEJ man får inte lyfta till undre lagret.
Lämpligt straff... kanske äta upp dom äckliga som alltid blir kvar till slutet.

/Ulf (som för övrigt gillar dom med körsbär bäst)
 
$1. Godis äter man för att det är gott.
$2. Mindre gott godis äter man trots att det inte är så gott som det allra godaste.
$3. MIndre gott godis är godare när det godaste godiset tagit slut.

-> Mer godisglädje för alla om alla får lyfta på locket och tidigare nå det godaste godiset i lägre lagret.

Strukturfascister, ängsliga moraltanter och de övriga mer anala personlighetstyperna kan gott hålla sig till torkad frukt och ört-te. ;)
 
För övrigt är det ju viktigt att, om man t.ex själv gillar både gräddnougat och körsbär, se till att ta gräddnougaten först, eftersom körsbäret troligen finns kvar på slutet ändå.
 
Japp, det här är ju ett problem som bara existerar i en grupp.

Det är ju därför som srrp:s princip inte är tillämplig. Vad hjälper det att andra får äta det goda godiset först om du själv blir sittande med sämsta biten??
 
Hörrö Mezner; jag är ingalunda egoistisk i min ansats (till skillnad från de mer ängsliga och nivåfacistoida* i det ovanstående). Det hela baseras så klart på http://sv.wikipedia.org/wiki/Utilitarianism.

De som verkligen lyfter på skiljeväggen för en bit godis från det undre lagret har såklart (vilket bevisas i detta cirkelresonemang) ett större behov av just denna goda godis. Och motsvarande behovsuppfyllelse renderar i största möjliga lycka åt största möjliga antal... Eller hur? ;)

(* - enkom för att nalkas följande tankegods: http://en.wikipedia.org/wiki/Godwin's_law det är ju alltid lite kul.)