Åkvanor, åt vilket håll skrinnar du?

I dagarna har de flesta av oss för lite is att åka på. Kanske några av oss kan ta sig tid att diskutera att göra sjöarna motsols vs medsols?
1) Din senaste säsongsstatistik motsols vs medsols?
2) Din favoritriktning på din vanligaste sjö, mot eller medsols?
3) Övrigt intressant, såsom corioliseffektens påverkan på varvtiderna?

Mina svar
1) Väger över för motsol
2) Motsol
3) Jag tar renast skär med högern ytterst, är högerbent. Åker gärna strandnära för det ger stor fartkänsla och det är ofta i strandkanten man finner intressanta ting.
 
Mats R; sa:
1) Din senaste säsongsstatistik motsols vs medsols?
2) Din favoritriktning på din vanligaste sjö, mot eller medsols?
3) Övrigt intressant, såsom corioliseffektens påverkan på varvtiderna?

1. Skrinnar mest på havet så då blir det lite som det blir. På älven blev det först uppströms och sen nedströms :)

2. Se 1.

3. Inte en susning :)
 
1) Motsols
2) Motsols
3) Lättare med översteg åt vänster, vet inte om det är därför det blir motsols. Har aldrig åkt på södra halvklotet, vet inte om jag skulle åka motsols eller moturs där.

-Palle
 
Palle_Z; sa:
..........
3) ....... Har aldrig åkt på södra halvklotet, vet inte om jag skulle åka motsols eller moturs där.

-Palle

Jag lovar dig att det skulle du göra! Du skulle inte kunna låta bli, eftersom moturs är medsols och medurs är motsols på södra halvklovet. Så om du, på södra halvklotet, åker åt ena hållet så åker du moturs, och åker du åt andra hållet så åker du motsols. Enda sättet att undvika detta vore att åka rakt tvärsöver sjön, och sedan exakt samma väg tillbaka, så att "omloppsriktningen" blir odefinierad.
 
Mats R; sa:
I dagarna har de flesta av oss för lite is att åka på. Kanske några av oss kan ta sig tid att diskutera att göra sjöarna motsols vs medsols?
1) Din senaste säsongsstatistik motsols vs medsols?
2) Din favoritriktning på din vanligaste sjö, mot eller medsols?
Beror nog på vindriktningen, dvs jag försöker om möjligt välja riktningen så att jag kommer i lä så mycket som möjligt i motvindsriktningen. Om detta inte spelar någon roll (t.ex. om vinden är svag, eller om sjön är hyfsat cirkelrund eller saknar strandnära skog, eller vid en avlång sjö om vinden blåser rakt i, eller rakt vinkelrätt mot, sjöns längdriktning) så byter jag riktning efter ett tag för att få lite omväxling. Det är ju trots allt ingen bana man åker på... :)

3) Övrigt intressant, såsom corioliseffektens påverkan på varvtiderna?
Corioloskraften torde vara försumbar - om du inte ger dig på en riktigt grandios åktur, som t.ex. ett varv runt Bottenhavet-Bottenviken.... :) Nä, men om du åker i, säg, 10 meter/s (= 36 km/t) och om du väger 70 kg, då utsätts du vid våra latituder för en corioliskraft på ungefär 10 gram. Corioliskraften är proportionell mot hastigheten.
 
Mitt eget spår

försöker jag rätt medvetet variera. Om det är en liten sjö och jag vill variera upplevelsen och åka mer en ett varv så åker jag t ex 1,5 varv medsols följt av 1,5 varv motsols.

Vissa sjöar föredrar jag att åka medsols andra motsols. Valet beror också på aktuella vindriktningar motljus isförhållanden etc.

Jag saxar lika bra åt vänster som åt höger. Gillar strandsmygande och att hämta accelerationskänsla i svängarna.

Så mina svar blir

1. Nära 50%

2. Beror på

3. Möjligen så böjer vinden av åt höger när den bromsas utmed land på norra halvklotet. Jag är inte så skolad i strömningslära att jag kan kalkylera om det lönar sig att åka medurs mer än moturs på varvtiderna men det finns ju kompetenta akademiker här på listan. Ulf Helmersson har du några synpunkter?

Motvind är hur som helst härligt att stångas mot då får man kvitto på sin teknik och stamina.

Thure
 
pausch; sa:
Jag lovar dig att det skulle du göra! Du skulle inte kunna låta bli, eftersom moturs är medsols och medurs är motsols på södra halvklovet. Så om du, på södra halvklotet, åker åt ena hållet så åker du moturs, och åker du åt andra hållet så åker du motsols. Enda sättet att undvika detta vore att åka rakt tvärsöver sjön, och sedan exakt samma väg tillbaka, så att "omloppsriktningen" blir odefinierad.
Ja, om man alltid kategoriskt åker motsols, så måste det jämna ut sig om man betänker att på halva jordklotet är motsols medsols (visst går klockorna baklänges i t ex Chile?) så att standardriktningen blir rakt fram. Ungefär som att bananens genomsnittliga krökningsvinkel är 0 grader, eftersom hälften av alla bananer är vänsterkrökta, och hälften högerkrökta.
 
Strykarräven; sa:
pausch; sa:
Jag lovar dig att det skulle du göra! Du skulle inte kunna låta bli, eftersom moturs är medsols och medurs är motsols på södra halvklovet. Så om du, på södra halvklotet, åker åt ena hållet så åker du moturs, och åker du åt andra hållet så åker du motsols. Enda sättet att undvika detta vore att åka rakt tvärsöver sjön, och sedan exakt samma väg tillbaka, så att "omloppsriktningen" blir odefinierad.
Ja, om man alltid kategoriskt åker motsols, så måste det jämna ut sig om man betänker att på halva jordklotet är motsols medsols (visst går klockorna baklänges i t ex Chile?) så att standardriktningen blir rakt fram. Ungefär som att bananens genomsnittliga krökningsvinkel är 0 grader, eftersom hälften av alla bananer är vänsterkrökta, och hälften högerkrökta.

Dagens bästa :)
 
Strykarräven; sa:
pausch; sa:
Jag lovar dig att det skulle du göra! Du skulle inte kunna låta bli, eftersom moturs är medsols och medurs är motsols på södra halvklovet. Så om du, på södra halvklotet, åker åt ena hållet så åker du moturs, och åker du åt andra hållet så åker du motsols. Enda sättet att undvika detta vore att åka rakt tvärsöver sjön, och sedan exakt samma väg tillbaka, så att "omloppsriktningen" blir odefinierad.
Ja, om man alltid kategoriskt åker motsols, så måste det jämna ut sig om man betänker att på halva jordklotet är motsols medsols (visst går klockorna baklänges i t ex Chile?) så att standardriktningen blir rakt fram. Ungefär som att bananens genomsnittliga krökningsvinkel är 0 grader, eftersom hälften av alla bananer är vänsterkrökta, och hälften högerkrökta.

:) ....du glömde dom bananer som är uppåtkrökta resp nedåtkrökta....

Helt rakt fram kan man inte åka --- p.g.a. jordytans krökning så kommer ens åkning alltid att böja av neråt, oavsett åt vilket håll man åkter... :) :) :)
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Berneflott "Då kunde det ha gått riktigt åt h*vete..." Långfärdskridsko 6

Liknande trådar


Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg