Rent teoretiskt finns det inget större behov av större minne än 2Gb till en GPS. Det finns nämligen en maxbegränsning i antalet "kartbitar" som GPS:arna kan hantera och det ligger på strax över 2000 bitar, om man laddar upp vanliga "kartbitar" från tex friluftskartan pro som storleksmäsigt ligger runt eller under 1Mb så blir 2000 "kartbitar" under 2Gb i datamängd. Om man däremot laddar upp NT-kartor, som vanligen är större i storlek så kan man komma över 2Gb med 2000 filer. Rent praktiskt har jag sett uppgifter på att det funkar med SDHC-kort i 60CSx/Cx, men att kartfilen inte får vara större än 2Gb ändå, då det ska vara vad GPS:en max klarar alternativt att det är den storlek som 4Gb-kortet framstår som för GPS:en. Personligen skulle jag analysera mitt behov av större minneskort än 2Gb, och om jag fann att det skulle behövas skulle jag köpa 2 st 2Gb, de är ju nästan gratis (ca 120-130kr/st) och funkar garanterat i 60CSx, och sen fästa "extrakortet" med en tejpbit på insidan av batteriluckan. Det finns även en begränsning i Mapsource som begränsar hur stora kartfiler programmet kan göra, och den ligger om jag minns rätt på 4Gb.