Fler rapporter
Jag hade lovat dem i Kvikkjokk att rapportera om hur läget var. Jag funderade på att lägga ut det på Utsidan också men var osäker på hur intressant det var för Utsidans läsare. Så här löd i alla fall texten:
"Läget i Sarek tisdag 24/6-onsdag 2/7
Jag gick genom hela Sarek på sträckan Kvikkjokk-Pårek-Säkok-Njåtjosvagge-Sarvesvagge-Neitarieppevagge-Alkavagge-Kuopervagge-Ruotesvagge-ravinen mellan Sjnjuftjutis och Akka-Akkastugan-Änonjalme
Till stor del var det varmt och soligt och myggorna var få, utom i skogstrakterna i början och slutet av vandringen. Men det var måttliga mängder; jag brydde mig inte om att använda myggmedlet.
Marken var generellt torr, även om blötare partier fanns. Jag hade stövlar men kängor hade varit ett bättre val. I dalbottnarna fanns det små snöfläckar här och där. På en del ställen (t. ex. i östra Kuopervagge) fanns något större mängder kvar, dock oproblematiska. Sjöarna i Njåtjosvagge hade mycket lite is kvar; glaciärsjön vid Niak var däremot nästan helt täckt av (i och för sig rutten) is. Gräset var inte riktigt grönt ännu, samtidigt som det var full fart på blommorna. Stugvärden i Akka menade att vårläget i år var normalt och att läget i fjol var runt två veckor tidigare än normalt.
Vattenmängden verkade vara normal eller lägre än normalt, såvitt jag kan bedöma. Några vad är värda att kommentera. De tre i Njåtjosvagge: Ruopsokjåkkå enkelt. Palkatjåkkå enkelt om man letade fram lämpliga ställen att successivt ta sig över på. Luottojåkkå enkelt om man tog sig över, i tre korta etapper, exakt i mynningen till Njåtjosjåkkå. Kuopervagge enkelt (jag valde en längre passage någon minut före sammanflödet med Alkavagges vatten). Suottasjåkkå (norr om Niak) var det enda obehagliga vadet: dålig sikt, sneda stenar på bottnen. För ett år sedan var det lättare. Men jag kanske valde en mindre lämplig övergång i år. (Med ”enkla” menar jag att djupet var under knähöjd och att sikt, stenbottnen och farten på vattnet inte skapade några problem. F.ö. hade jag två stavar och betraktar mig som bara måttligt erfaren vadare.)
Neitarieppevagge (dvs tvärdalen mellan Sarvesvagge och Alkavagge) var mycket användbar (28/6) då dalbottnen till stora delar täcktes av packad snö, särskilt på södra sidan om passet, och därmed blev riktigt lättgången."
(Jag bör väl tillägga att med "glaciärsjön vid Niak" menade jag den större sjö som ligger vid en glaciärnisch, inget annat.)
Lars