• Om "Fritt Forum"
    Det här forumet är för diskussioner som ligger helt utanför Utsidans intresseinriktning. Huvudsyftet är att moderatorer skall kunna flytta hit trådar som startats i andra forum, men som har bedömts inte passa in där men ändå har en intressant diskussion igång. Men det är också möjligt att starta nya diskussioner här, så länge de inte bryter mot forumets regler.

    OBS!
    Diskussioner och inlägg i det här forumet visas inte på Utsidans förstasida eller på Vad är nytt-sidan, så är du intresserad av diskussioner som ligger utanför Utsidans inriktning bör du själv bevaka forumet (mha Bevaka-knappen.

Aktersnurra

Jag har fått tag i en liten och beg. plasteka. Till ekan hade jag tänkt en "snurra" på max 5Hk, jag
har tittat runt på "nätet" och funnit några kinesiska motorer. Jag undrar alltså om dom kinesiska
motorerna är prisvärda eller om jag bör köpa ett mer välkänt märke?

Mvh Glenn
 
Jag har inte sett några kinesiska snurror på några båtar här på västkusten ännu, känns som ett lite osäkert kort idagsläget. Kinesiska mopeder har varit populära pga att de varit billiga, men tyvärr också ganska kortlivade. Själv har jag en Mercury på min båt som har fungerat bra nu i 11 år, dock lite större än 5hk.... Marknaden här domineras av Mercury och Yamaha som båda är kända för att tillverka pålitliga motorer, med Tohatsu som budgetalternativ.

Vad du än gör, kolla att du handlar av en seriös butik och att det finns garantier, reservdelar och service tillgängligt.
 
Jag har en auktoriserad "sevice-nisse" på "kineser" ett par mil bort. Mitt val står emellan en Parsun 4Hk eller Mercury 3,5Hk. Men även beg. av något slag men nytt är dock nytt. Jag har aldrig varit ägare av "motorbåt" tidigare därför denna fråga. Den ska köras i insjö och mest för fiske.

Mvh Glenn
 
Av dessa motorer skulle jag definitivt satsa på Mercury!
Ett tips är att kolla i Storbritanien, då priserna på utombordsmotorer är betydligt lägre där än i Sverige (dessutom rekordlågt pund just nu). Storbritanien ligger inom EU så bara ev fraktkostnad tillkommer om du beställer därifrån.:)

Om du nu är ny på detta, kolla om du skall ha lång eller kort rigg på motorn för att passa din båt;)
Inbyggd tank eller lös tank är en annan fråga att ställa sig på dessa små motorer. Skall motorn ev sitta kvar låst på båten i hamn är lös tank mer praktiskt.
Hur stor är båten och vad väger den? En allt för liten motor kan ge dålig driftekenomi då båten bara gräver ner sig när du drar på. Det är ganska små motorer du tittar på som mer är lämpliga till jollar än båtar...(jmfr en standard gräsklipparmotor som oftast är i 4-5hk klass)
 
Senast ändrad:
Jag ska kolla lite bättre men 5-6Hk är nog max på den lilla ekan. Men jag uppskattar dina reflektioner och ska ha dom i minnet.

Mvh Glenn
 
Storleken och vikten på motorn är bra att kolla, så du får bra balans på båten även när den ligger förtöjd. Då du skriver att det är en eka förutsätter jag att den inte är självlänsande så du behöver tänka på detta.
Vid 5-6 hk går ofta gränsen mellan 1 eller 2 cyl motorer, en 2 cyl ger bättre gång och mindre vibrationer. Var även medveten om att båtmotortillverkarna jobbar med några standardmodeller på rigg som de tar ut olika effektuttag ur, ex är ofta 15-20-25hk samma grundmotor och tyngd. Kolla hur det ser ut i de storleksklasserna du tittar på.
 
Jag har fått tag på en Yamaha-motor från 2007 (tror jag) 5hk men det är en tvåtaktare men för endast tusen kronor. Vad sjutton är det för regler för tvåtaktare? får dom användas i insjöar?
 
En Yamaha femhästare från 2007 för tusen kronor inte bara luktar stöldgods...

Köp absolut inte en kinesisk utombordsmotor.
 
Det är en motor från en facklig klubbstyrelse som har en fiske intresserad medlemsskara. Företaget klubben kommer ifrån gör kullager. Stöldgods? nej.
 
Jag har fått tag på en Yamaha-motor från 2007 (tror jag) 5hk men det är en tvåtaktare men för endast tusen kronor. Vad sjutton är det för regler för tvåtaktare? får dom användas i insjöar?

Vad jag känner till finns det då inga sådana regler, möjligen kan väl någon kommun någonstans ha något sär regel (men jag skulle bli förvånad om de får ha det).
Priset du fått är annars gratis och Yamaha gör för övrigt bra, rätt tysta driftsäkra utombordare.
Finessen för övrigt med en tvåtakt är att de tänder på varje varv till skillnad mot fyrtakt som tänder på varannat. Det gör ett 2-takt får ut mer effekt per kg motor och kan för samma effekt göras lättare. Nackdelen är att 2-takt har högre bränsleförbrukning, ca 30% är en siffra som ofta används. 2-takt är normalt billigare inköp så pass att man får skapa fantasibränslekalkyler, driftsår och blanda in andrahandsvärden för att motivera prisskillnader. Och 1000 kr om den dessutom går bra och är i hyggligt skick är rätt svårt att toppa och lär inte vara så svår att kränga vidare om den inte passar dig.
En liten nackdel med 2-takt är att de normalt kräver lite högre varvtal (vid trolling), De kan också ha aningen högre ljudnivå än 4-takt. Är man en miljömupp och har svårt att smälta siffran 30% trots rellativt lite extra bränsle per säsong så går många att köra på div. miljöbränslen ungefär som man gör med motorsågar. Luktar gör de inte numer om man väljer olja av Low Smoke modell och går man på "2-taktsolja" av estrar blir det nästan ingen rök överhuvudtaget när arbetstemperaturen infunnit sig.
 
Det är en motor från en facklig klubbstyrelse som har en fiske intresserad medlemsskara. Företaget klubben kommer ifrån gör kullager. Stöldgods? nej.

En Yamaha 5hk för 1000kr och grön. Bara att slå till:) Bra motor från en erkänd tillverkare. Kolla att motorn är oskadad och inte kört på något. Kolla även att motorn passar din båt, dvs att den har den rigglängd som din båt är designad för (läs min tidigare kommentar om lång- eller kort rigg)!!!

2-taktmotorer är driftssäkra och enkla att serva, medan 4-taks utombordmotorer kräver betydligt mer service och är dyrare i drift än motsvarande 2-taktsmotorer för den motorstorlek du tittar på. Givetvis drar en 2-taktare lite mer bränsle, men vad gör det på en 5hk under de turer du gör en sommar jämfört med den ökande servicekostnaden för motsvarande 4-takt? Beakta att flertalet 4-takts utombordmotorer är byggda med samma teknik som bilmotorer för 40 år sedan, dvs stötstänger och ventilspel som behöver justeras vid regelbunden service (sådant som inte existerar i moderna bilmotorer). Du har inga sådana problem med en 2-taktare (bara byta tändstift, drevhusolja, fetta propelleraxlen och spraya lite konserveringsolja i cylindern inför vinteruppehållet varje höst...något du lätt fixar själv på en knapp timme). Du skall ju använda motorn i sötvatten vilket innebär att du aldrig behöver tänka på att sötvattensköra motorn innan vinteruppläggningen som jag tvingas till här på västkusten.

Min motor är en 25hk 2-takt och den går fint att trolla med, hade jag valt en 4-takt med samma effekt hade vikten på motorn ökat med över 20kg vilket gett sämre balans på båten och i mitt fall riskerat att sätta den självlänsande funktionen ur spel pga den ökade tyngden på akterspegeln när båten ligger i hamn.

Vad gäller användning av 2-taktsmotorer finns inga restriktioner vad jag vet (vissa sjöar kan dock ha begränsningar i motorstorlek).
 
Senast ändrad:
Jag hörde av en som var mycket övertygande att tvåtaktarna skulle förbjudas i sjöar och andra vattendrag, detta var för ett antal år sedan. Jag var alltså nära att tacka nej till erbjudandet. Motorn har inte använts på flera år men en tvåtaktare är ju inte svår. Jag har redan slagit till:)
 
Senast ändrad: