Åkningsteknik, långsam diagonalåkning

• Trådstartare erik.isakson@swipnet.se (Erik Isakson)
  • Start datum

erik.isakson@swipnet.se (Erik Isakson)

Gäst
Jag åker ibland skidor med grupper för att titta på djurspår. Det blir långsam åkning i mjuka spår. Då har jag tänkt på vad folk har för teknik. En del "går på skidor" utan att försöka glida samtidigt på båda skidorna. En del gör som tävlingsåkare, skjuter ifrån samtidgt med skida och stav. Jag tror att jag gör något däremellan. När jag skjutit ifrån med en fot så kommer stavtrycket lite senare än i 2-taktsdiagonal och glidmomentet med båda skidor förlängs. Det är en långsam kraftbesparande teknik, när man åker med lätt ryggsäck i mjuka skidspår. Vet någon vad den har för namn och var den finns beskriven? Jag använder dessutom Jörnkängor med näbb och Tegsnässkidor med balatarem, för när jag är ute för att titta på spår så vill jag lätt kunna kliva ur skidorna. Jag har Skidhandboken från Främjandet från 1952, men där beskrivs bara 2-taktsdiagonal.

Vandra i stad och natur: Upptäck Merrell SpeedARC Matis för urban hiking

Vandring i staden – en ny livsstil Urban hiking handlar om att utforska staden till fots och upptäcka dess dolda pärlor. Det är en aktivitet som ...

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg