Åkning i närheten av Uppsala

Ska flytta till Uppsala till hösten och jag undrar om det är någon som vet om det finns några bra backar i närheten.

Peppe83; sa:
Ska flytta till Uppsala till hösten och jag undrar om det är någon som vet om det finns några bra backar i närheten.

Hej Pernilla!
Sunnerstabacken är det självklara valet när man bor i Uppsala och vill åka utför!
Nja kanske inte... (Visserligen så är det väl en del landslagsfolk från diverse discipliner som börjat sina karriärer där)

Under vinterhalvåret (kanske man borde byta ord till vinterkvartsåret, det ligger liksom lite närmare sanningen) så går det bussresor till Kungsberet och Romme Alpin på lördagarna. Inte för att dom backarna kanske heller är så där värst spektakulära men det är ju definitivt bättre än ingenting. Annars kan man ju faktiskt träna teknik i Sunnersta, backen är trotts allt ganska brant och dom har ju både lift och snökanoner.

/Jesper

Om du är beredd att åka en bit så finns det ju lite backar i stockholm. Bl.a. Väsjöbacken kring sollentuna och hammarbybacken.
Går att ta sig dit kommunalt men kan ju bli lite slitigt ända från u-sala.

mvh/sam

Hammarbybacken

Är och har varit stängd åtminstone de senaste åren. I vintras såg jag dock flera som hade gått upp på hudar och hikat, efter ett rejält dump. Deras spår nerför i orört puder, såg minst sagt coola ut, från bilen på Hammarby fabriksväg, en vanlig trist arbetsdag i trista gråa stan.
Flottsbro är annars bäst och längst, bland stadsbackarna.

/K

Järvsö i Hälsingland gör väl reklam för sig som "sveriges närmaste alp" vad det nu innebär. 3h bil från uppsala ungefär.

Ski the city!

Ja, för bövelen! Ski the city, var det när Göran Zackrinsson åkte runt i södra Sverige och gjorde lite svängar? Stockholm, Kalmar (borggården!) mm mm. Sen After Ski på närmaste pub. HELT suveränt! Snacka om att Åka Skidor hade lite klass i slutet av 80-talet!

Missade det reportaget....
Men det verkar i alla fall lovande med backar att besöka och bekanta sig med där uppe. :)

Re: Ski the city!

utomjording; sa:
Ja, för bövelen! Ski the city, var det när Göran Zackrinsson åkte runt i södra Sverige och gjorde lite svängar? Stockholm, Kalmar (borggården!) mm mm. Sen After Ski på närmaste pub. HELT suveränt! Snacka om att Åka Skidor hade lite klass i slutet av 80-talet!

Det var det nog. Tror jag. Det var länge sen... Och numret finns inte i min samling.

Däremot tre nummer av Salomon Skiers Guide!

Jag startar en nostalgitråd om detta ämne!

Liknande trådar

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg