Akkajekna och Tielmavadet!?

Hej!

Nu tror vi att årets vandring är planerad och klar, så om ett par veckor bär det av till Sarek! Så här hade vi tänkt oss:

Aktse - Rapadalen (nere i dalen hela vägen) - Snavvavagge - Mikkastugan - Alkavagge - Neitarieppvagge - Sarvesvagge - Lullihavagge - Pårek - Kvikkjokk

Det vi funderar på är om de 11 dagar vi har på oss för detta är rimligt? Vi är vana vandrare och har varit uppe i Sarek tidigare.

Som alternativ funderar vi på att gena över Akkavagge (över Akkajekna) eller (mindre troligt) Tielmavadet. Vilken utrustning (minimalt) krävs för att vandra över glaciären? Vi har viss glaciärvana, men är bara två personer och vill inte ha med oss massor med tung utrustning. Kan man räkna med att glaciären är barsmält i början på augusti? Räcker det med stegjärn och vandringsstavar, eller behöver man gå inknuten?

Angående Tielmavadet - är det någon som vet hur det är med vattenmängden i år?

Mycket tacksam för alla tips!

Hälsningar Maria
 
Har inte någon nåt att komma med!?!

Någon måste det ju vara som har nån liten information att ge om Akkajekna?! Eller?!
Ingen som varit där? Förra året, eller året innan dess?

:) Maria
 
Försökte vada vid Tielma i fjol i senare delen av augusti .Hade regnat en del men inte ihållande.Vid tidig kväll tvingades jag att avbryta vadet=klokt beslut/trött & hungrig .Tältade och hoppades på bättre läge nästa morgon. Klockan 5 på morgonen rev jag tältet för älven hade stigit med nästan en halvmeter i ihållande regn under natten och hotade mitt läger. Tvingades radikalt ändra min vandringsrutt.
 
Re: Har inte någon nåt att komma med!?!

stranmar; sa:
Någon måste det ju vara som har nån liten information att ge om Akkajekna?! Eller?!
Ingen som varit där? Förra året, eller året innan dess?
http://www.rapadalen.de/index.htm har några bilder från Ahkkájegnea och Ahkkavágge som ligger söder om Allggvágge och har inget att göra med det mer kända fjället Ahkká. Klicka på kartan och sök dig fram.

Alla glaciärer förändras eftersom de är en jätteisglass som flyter fram. Barsmält eller inte så är det en riskfyllt om man inte är inknuten i replag. Jag rekomenderar Niejdariehpvagge som genväg.

Skulle inte ha Tielmavadet som ett förstahandsalternativ. Vattennivån i Rahpaädno varierar snabbt och den skall betraktas som ovadbar.
 

Liknande trådar