Akka ensamvandring

Hej!
Är en kille på 28 år som skulle vilja vandra upp och bestiga Akka.

Det jag undrar om nån kan svara på är, hur lång vandring blir det från närmsta bilparkering?
Sen vore jag väldigt tacksam för tips av dom som varit där. :)

Har själv aldrig varit i Sareks norra delar.

Det jag tror du gör om du inte vill ha rejäla vandringar (10+ mil genom halvsvåra miljöer innefattande vad) är att parkera bilen vid Ritsem fjällstation, därifrån tar du båten över till Akkastugorna och sen är det bara att vandra ungefär en halvmil till massivets fot.

http://maps.google.com/maps?f=q&source=s_q&hl=en&geocode=&q=Ritsem&sll=37.0625,-95.677068&sspn=27.366321,56.513672&ie=UTF8&hq=Ritsem&hnear=&radius=15000&ll=67.666693,17.372131&spn=0.204563,0.883026&t=p&z=10

Tja!

Bor i närheten av Sarek och jag kan säga att vandringen från närmsta parkering sker från RItsem Camping, finns också en camping som heter Stora Sjöfallet som ligger 5 mil från RItsem. Går asfalterad bilväg till båda campingarna (dock är vägen från Sjöfallet-Ritsem dålig). Vandringen är 2-4mil eftersom du måste runda sjön. Går säkert att få tag i en båt att korsa. Behöver du mer info är det bara att fråga på!

Ha det!

Liknande trådar

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg