Åkglädja

• Trådstartare freged@online.no (Frode Egedius)
  • Start datum

freged@online.no (Frode Egedius)

Gäst
Jeg er helt ny på langturskøyter, men rukket å gå noen turer på opptil 5 mil. Jeg har en skøyte som heter möja, som jeg synes er bra.
I ute magasinet så jeg en langturskøyte test hvor de ga * (stjerna) etter åkglädja. Hvor stor forskjell vil en merke på en Möja i forhold til den dyreste modellen??
Takker for svar.

Frode

thure.bjorck@sssk.se (Thure Björck)

Gäst
Mera åkglädje.

Jag har inte testat Möjapersonligen men det är en bra skridsko för sitt pris. Nackdelen är att den är väl kort för att ge maxfart pga kortare åkyta än de skridskor jag graderat som de som gav mest åkglädje. Utmärkt förstaskridsko. Generellt är kängan samt inpassningen av skridskons skena i förhållande till foten viktigare för åkglädjen än skridskon förutsatt att bindningarna fungerar bra med just den kängan.

Thure Björck

Staffan

Gäst
Farten ?

Hur mycket påverkar skenans längd 45 eller 55 cm farten, hur mycket påverkar vald kurva t.ex Almgrens eller Skyllemark och hur mycket påverkar skenans tjocklek (det finns ju dyrare modeller med tunnare skena av vad jag förstår hållfastare stål) ?
Ska man välja en lätt Salomonsko med fladdrande häl i stället för en telemarkpjäxa med rem-bindning ?

Åker man 10% snabbare med en 55 cm Almgren med tunn skena och skatingpjäxa ??

undrar Staffan

Nej.

Några 10% i fartvinster kan man inte göra med någon speciell skridsko eller känga. Skillnaderna mellan olika utrustning kan röra sig om några enstaka %. Snabbast på hårda isar är en skridsko med smal skena. En 55 cm skridsko är inte snabbare än en 45 cm snarare tvärt om förutsatt att uppslipningen fram inte är så lång. Lös häl är snabbare vid framåtlutad åkstil men är också mera lättåkt även om du åker relativt upprätt. Nackdelar men lös häl är att man ramlar lättare och att det kan vara svårare att hitta en känga som är idealisk.

Thure Björck

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg