• Om "Fritt Forum"
    Det här forumet är för diskussioner som ligger helt utanför Utsidans intresseinriktning. Huvudsyftet är att moderatorer skall kunna flytta hit trådar som startats i andra forum, men som har bedömts inte passa in där men ändå har en intressant diskussion igång. Men det är också möjligt att starta nya diskussioner här, så länge de inte bryter mot forumets regler.

OBS!
    Diskussioner och inlägg i det här forumet visas inte på Utsidans förstasida eller på Vad är nytt-sidan, så är du intresserad av diskussioner som ligger utanför Utsidans inriktning bör du själv bevaka forumet (mha Bevaka-knappen.

Åka till Lofoten/Kabelvåg - HUR?

Hej,

Ska åka till Lofoten i nord Norge inom en snar framtid. Göra ett studiebesök på en folkhögskola. Problemet är att jag inte vet hur man kommer dit om man ska åka buss/tåg. Bor i svenska staden Västervik som ligger relativt nära Linköping och Kalmar. Vore jätte tacksam om någon kunde tipsa mig om bussbolag så man kommer till Lofoten, med så lite byten och strul som möjligt. Är till staden/byn Kabelvåg jag ska.

Hoppas det finns någon där ute som kan hjälpa mig. Har åkt otroligt lite buss och tåg i min dag, så detta sätt av transport är helt nytt för mig. :|

Tacksam för svar...
/ Johan

Tåg

till Narvik är det vanligaste därefter snabbåt till Svolvaer och buss vidare ut på öarna. Hurtigrutten trafikerar däremot inte Narvik utan går Raftsundet.

Det går också att flyga till t ex Bodö och ta båt till Lofoten (antingen bilfärja eller Hurtigrutten) och så buss.

Thure

Tänk på att hurtigbåten bara passar med stockholmståget. med det tåget som går hela vägen från göteborg missar du båten med ett par timmar och får vänta ett dygn. (detta gälde iaf sommaren 2004 samt sommaren 2006).
Det är conex som kör tågen.

Tjenna Johan!

Sitter i PesieStua på Lofotens folkhøgskole just nu...

Du æ vælkommen, nær kommer du och vilken linje ær du intresserad av?

det de absolut flesta gør før att komma hit ær att flyga till bodø och sen båt eller ev flyg dærifrån till svolvær. Sen buss ev taxi till kabelvåg (bara 5 km)

fly oslo - bodø kan om du bestæller ganska tidigt en 500-700 kr enkel.

om du har nårra andra funderingar eller så maila eller søk upp mig på msn

brunolundh@hotmail.com

Hæslningar
Bruno

ps. lfhs kan varmt rekomenderas... vill inte hærifårn...

pps. ta med dig skidorna nær du væl kommer ;)

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg