Ajungilak Goose Bay
Lite tankar ang goose bay. köpte mig en goose bay (ej vinter) för att använda under mina resor under främst sommar och sensommar, Jag valde en goose bay istället för en Goose bay summer då jag är väldigt frusen av mig. Komfortgränserna på min säck är +20 till -8 (-15 extremtemp). Denna säck funkar bra för mig i temperaturer runt ett par minus till 5-10 plusgrader. Vad beträffar fukt så tror jag inte att någon säck drar åt sig fukt mer än någon annan. Däremot kan det skilja en del på hur snabbt de torkar igen osv. JAg använde min säck i somras under en 4 veckors mc resa på island (blött, kallt och fuktigt) och det funkade alldeles utmärkt. Men när jag säger använda så innefattar det naturligtvis även att man sköter säcken efter bästa förmåga. Varje dag med hyffsat väder så vädrade jag säcken till den var helt torr! Enligt min erfarenhet så är det ingen fara om säcken blir fuktig, det går att torka, men om den blir blöt då blir den aldrig sig lik igen....Man måste även vara mycket noga med att inte ligga mot tältduken, då blir det blött!
Mina omdömen om säcken sammanfattningsvis; Dyr, lätt, varm (-2 till +10) dvs prisvärd!! Jag är mycket nöjd och funderar även på en arktic för vinterbruk.
Skriv gärna ett inlägg med omdömen om den säck du köper!
Uffe