Äventyrsvecka för en femåring och otränad pappa?

Min son (fem år) och jag går ofta i skogen, vi gör dagsetapper på 10km utan problem. Dock är vi inte alls vana vid tung packning eller att slå upp tält.

Är det någon som har testat och/eller kan rekommendera någon bra guidad tur som skulle kunna passa oss. Vi bär gärna våra kläder men inte tält och mat.

Fjälltur.se (http://www.fjalltur.se/?handle=122) har en vecka som verkar passa oss som handen i handsken men det är alltid bra att ha lite alternativ att välja på.

Vi åker åk!

Om du går in på www.svenskaturistforeningen.se och klickar dig in på "res med oss" och väljer "arrangemang och kurser" så kan du på nästa sida fylla i sökalternativet "barn och ungdom". Det blir ca 30 träffar på olika ställen i Sverige. Fyller man i "familjeskoj" så får man upp lika många till. "Arrangemang med ledare" ger 60 träffar osv. Kolla om du hittar något där. Annars kan jag säkert ge några tips om du vill...

idre?

har friluftsfrämjandet en hel massa aktiviteter i rätt ofta...
men annars är det väl bara att ringa runt en del campingplatser...
en del har nämligen fasta tält...så man slipper släpa med sig dessa...
själv tog jag me mina fem barn och tält och sovsäckar och åkte tåg o buss till trelleborg och campade där...inga långa vandringar dock...max några kilometer med packningen på...men då har jag bara en fyraåring...resten av barna är rätt stora och kan bära en del..och packningen går att anpassa...så den lille kan bära bara lite...och får plats i din sovsäck om ni trängs typ...ett litet enkelt tält..och vips...så fixar ni vandring själva :) vill ni ha sällskap? jag och min fyraåring kan hänga på vecka trettio i några dagar? så får du se vad jag menar...
kram anna

Karolina: Tack för tipset. Jag har nu suttit i några timmar med ett minst sagt bråkigt 3G-modem och gått igenom precis allt som STF hade enligt dina föreslagna sökkriterier men faktiskt inte hittat något som passar särskilt bra både beträffande aktivitet, kalendertid och sällskap.

Ninapenda: Målsättningen är att vi skall komma iväg och fjällvandra tillsammans utan guider och förberedda tältplatser om några år men tills dess måste vi nog ha en mer organiserad tur. Mest för att jag är mycket ovan campare och behöver få lite idéer och intryck från vanare deltagare men också för att jag inte är i fysiskt form att bära på både mat och tält. Sedan tillkommer argument som att jag inte äger ett tält eller ens en större ryggsäck. Sista argumentet och ett som väger ganska tungt är att jag tror grabben får en trevligare tur om det är flera barn runt omkring honom. Han är just i en väldigt kompistät period. Tack så jättemycket för erbjudandet om att göra sällskap. Det låter som en superbra idé, kanske kan vi sticka ut en långhelg kring stockholmsområdet under hösten?

Under mitt mycket intensiva sökande har mina önskemål kristalliserats i prioordning:

Det skall vara:
  • ledarlett
  • andra barndeltagare
  • en riktig vandring med olika sovplatser varje natt
  • logi och matförberett
  • fjällvärlden
Bonus:
  • Inte superlångt från tågstation

Både Abisko och Saltoluokta är barnvänliga ställen,Salto dock långt från tågstation.Det är många som är där med små barn,verkar det som när jag varit där.
Har för mej att båda ställen har gratis för barn under 15 även i år.
Själv älskade jag vår påskar i Abisko när jag var liten,klängbjörkar,canyon,stationen etc,när att göra en tur till Trollsjön,där är många med småbarn också för det är inte många km att gå.

Nu vet inte jag hur dina kalenderkrav ser ut, men min sambo och jag var på en familjefjällvecka på Grövelsjöns fjällstation för ett par år sedan och den innehöll allt du söker (utom att man som vuxen faktiskt fick bära en hel del och att det inte går tåg dit). Ungarna tyckte det var hur bra som helst!

Paketet heter Fjällkurs för familjen (eller nåt sånt), dom har också Singel med barn, Mor- och farföräldrar med barn, mm.

grövelsjön...

håller med föregående talare helt enkelt...grövelsjön är helt klart uppbyggt efter din önskelista...dock blir det nog inte me tält och camping på det sättet...men...om du är sugen på prova på nån helg...så kan jag bära både tält och tre sovsäckar (förutom ombyte till mig och min fyraåring som fyller fem i sept)...har ett fyrmannatält...som funkar...mat o spritkök får vi nog dela upp lite...jag är stark och rätt van att bära...med fem barn blir man härdad:)
kram anna

Det blir inte fjällen

Tack för all hjälp. Nästa sommar blir det absolut fjällen men i år drar det över min budget alldeles för mycket, så vi tar en vecka på platten istället!

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg