Äventyrsresa i Norge

I sommar funderar jag på att gör en resa genom Norge. Jag vill uppleva Norge från cykelsadeln och kajaken. Resan mellan alla platser använder jag bil.

Jag skriver detta dels för att kolla om det finns något intresse för en sån här resa. Om det kanske finns någon som vill följa med mig på hela eller delar av resan. Den andra anledningen till att jag skriver detta är för att jag inte vet riktigt var jag ska börja. Jag vill ju se hela Norge men jag har en begränsad tid. Jag söker därför råd och tips. Du känner kanske till de bästa och roligaste lederna? Jag älskar leder som är lite stökigare, det får gärna gå utför. Var finns de bästa vattnen för paddling. Finns det något speciellt man bör tänka på då man paddlar i Norge?
 
Beror helt på var och hur du vill paddla. Tidvatten och fallvindar från fjällen kan göra paddling i Norge riktigt utmanande stundvis. Salthalten i vattnet tär också på torrdräkter, flyvästar och övrig utrustning (men samtidigt brukar det finnas bra med sjöljvatten där också).

Det brukar vara svårt att hitta bra tidvattenangivelser också så räkna med att behöva improvisera lite...
 
hur är det med tidvattnet där? har själv funderat på att paddla i norge och "hört" om tidvattnet som kan göra det "svårt att nå målet" ibland men har inte alls fått kläm på det hela.

visst är det mindre "strömt" av tidvattnet ju längre upp man kommer i norge?
finns det ngr bra sidor eller kartor där man ser hur tidvattnet kommer att vara i de olika regioner?



resan låter kul och jag funderar själv lite på nån liknande resa. ifall du är nära just och vill träffa lite paddelfolk finns det här event http://www.askr.no som är både tävling, motion och bara sällskap-träff
 
Tidvatten finns nog längs hela kusten. Tex Saltstraumen är ju relativt långt norrut och där är ju tidvattnet definitivt en faktor att räkna med (milt sagt). Menar inte att man skall bli avskräckt men lite kunskaper i tidvatten är nog på sin plats om man skall paddla i Norge. Tidvattenkartor som de över tex Wales har jag inte hittat för någon plats längs norska kusten men det finns säkert bara man orkar leta.
 


Det är de samma som vi försökt använda oss av. Problemet är bara att dessa är gjorda för lastfartyg och gäller för hamnar med omnejd. För kajak behövs betydligt mer detaljerade kartor som visar vattenströmmarna mellan holmar och skär (där vi oftast befinner oss).

Sen har ju alla olika orsaker att besöka en plats. Huvudorsaken för mej att paddla Norge är just för att få möjlighet att paddla i tidvattenströmmarna medan större flertalet säkert undviker dessa.

Vad man än väljer så finns det gott om paddelupplevelser i detta avlånga land
 
Jag har varken paddlat eller cyklat i Norge men åkt både bil och motorcykel där ett antal gånger. Mina favoritställen är Lofoten och sträckan mellan Ålesund och Bergen. Norge är långt och har generellt "längre" vägar än Sverige så gapa inte efter för mycket. Åk tillbaka fler gånger istället ;-)

När det gäller tidvattenströmmar så bör man veta vad man ger sig ut i eftersom de ofta är klart snabbare än vad man kan paddla och kan resultera i att man hamnar långt ute till havs. Blandningen av vattentemperaturer kan också ge lokal dimma.

ps. med "längre" vägar menar jag att de slingrar sig fram och ibland ser man en väg 500 meter bort på andra sidan fjorden. 50 km senare är man där...
 
Tack för råden! Jo jag har förstått att tidvatten är något man måste tänka på.

Jag har tänkt mig göra dagsturer och/eller lite längre turer med övernattning i tält. Jag gillar paddling på vatten med lite sjögång, vågor att rida, men helt spegelklart vatten är ju helt klart också helt underbart.

Några tips?

Jo jag har rest genom Norge en gång förut. Jag skulle till Stavanger och tog inlandsvägen. Oj så fint det var men gelet vad lång tid det tog. Jag är van att köra bil långt och länge, har rest mycket i landet Sverige, men att resta genom Norge är något helt annat. På hemvägen körde jag längs norska kusten vilket gick betydlig fortarea. Då jag var i Norge sist besökte jag bara några städer och vandrade i närliggande fjäll. Ni har kanske hört talas om Predikstolen? Det var ju fint och så men galet så mycket folk som vallfärdar dit! Alla typer av människor. Från gammal till mycket ung. Från fet till smal. Människor från större delen av världen. Bakom varje större sten luktade det urin. Utsikten från predikstolen är ju fin, men frågan är om det är så värt. Det finns fler platser som är minst lika fina plastser som Predikstolen.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Sideburner Tips på paddelvatten i Norge i maj Paddling allmänt 0
Rasmus_B Paddla i Nord-Norge (Lofoten, Vesterålen) Paddling allmänt 9
WästyKajaky Expedition/ Långfärdspaddling Norge-Sverige.... Paddling allmänt 2
EricL Delbar grönlandspaddel i trä? / Kajakkspesialisten i Norge? Paddling allmänt 2
pogo-nose Reisaelva, Norge 2020 Paddling allmänt 3
Hessel Bli paddleguide i Norge Paddling allmänt 0
shardell Båtsportkort och tips Helgelandskusten, Norge Paddling allmänt 0
Pjonta Paddla i Helgeland (Norge) Paddling allmänt 16
avslutat_17_06_20 fiskeutrustning under paddeltur i Nord Norge? Paddling allmänt 12
otto_g paddla i norge? Paddling allmänt 14
Tord Hoppe Paddla Övertorneå-Skibotn (Norge)? Paddling allmänt 2
Marleon Padling i Norge Paddling allmänt 2
Alex_S23 Norge i sommar. Paddling allmänt 1
kjellkvist Strömmar, fallvindar och tidvatten i Norge Paddling allmänt 6
passerinum VIDEO: Paddling på luftmadrass i Norge Paddling allmänt 15
landonia Paddeltips Sverige,Norge? Paddling allmänt 2
Hedman Hyra kajak i Norge? Paddling allmänt 0
Pearoftheyear Paddla/ surfa i Norge Paddling allmänt 0
McDanish KornSjöarna Värmland/Norge Paddling allmänt 7
Trilla Köpa kanot i Norge? Paddling allmänt 5
Ibasto Tips Norge Paddling allmänt 12
Ode Helgelandskusten, Norge Paddling allmänt 2
otterhall Paddling Norge Paddling allmänt 6
diderichsen paddling i Hvaler, Norge Paddling allmänt 4
svebur Paddling och sportklättring i Norge Paddling allmänt 3
Gregory Kajak i Norge Paddling allmänt 6
å_re Nybörjarkurs havskajak i Norge? Paddling allmänt 3
BM Haga Paddla i Norge Paddling allmänt 10
Svartkatt Paddling Norge kring Stryn med omnejd Paddling allmänt 5
jabe05 Paddling längs Sørlandet (Norge)? Paddling allmänt 1
ANNA78 turtips vandring/paddling i norge? Paddling allmänt 1
Tilde Sognefjorden, Norge Paddling allmänt 1
Asterix_ Paddling i Syd Norge Paddling allmänt 1
Macaco Köpa kajak i norge Paddling allmänt 9
berga Havspaddling i södra Norge Paddling allmänt 1
torbis Symposium i Norge Paddling allmänt 0
skogstrollen Paddling kring västkusten eller Norge Paddling allmänt 10
fleetech Paddling kring Bergen i Norge Paddling allmänt 2
tglesaaen Sør-Norge rundt Paddling allmänt 0
Anvib Paddling vid Ålesund, Norge Paddling allmänt 3
bjja Paddling, vandring, nord norge, Trondheim Paddling allmänt 1
Kris-10:an Vet ngn var jag hitta info om Paddling i Norge?? Paddling allmänt 3
ovalis Femunden i Norge Paddling allmänt 2
rockyb Tidvatten i Norge? Paddling allmänt 1
Fischer Bilplats till ASKR i Norge? Paddling allmänt 0
kjellinge Paddling vid Sula i Norge. Paddling allmänt 5
kajhaj paddling gränsälv norge/ryssland Paddling allmänt 0
i95_lab Kajakhyrning i norge Paddling allmänt 5
Patricoh Var kan jag hyra kajak i Norge, sor trondelag? Paddling allmänt 0
Ringnes Kajak i Norge Paddling allmänt 2

Liknande trådar