Äventyrsbil

Håller på att leta efter en äventyrsbil.
Skall använda bilen till att transportera kajaker, cyklar mm på mina "äventyrsresor". Resorna kommer gå till norge, alperna, medelhavet och kanske till afrika.
Vad skall jag välja, budget är ca 40' SEK,
Kravspec
Plats för 4 personer,
plats för kajak(er) och 4 cyklar
4 hjulsdrift
Komfort, typ som en gammal minibuss från 80-talet.
Hyfsatdriftsäker alt. lättskruvad
/David
 
Vad behövs och vad är value for money ?

Resorna kommer gå till norge, alperna, medelhavet och kanske till afrika.
/David

Är det inte lite overkill med en Landcruiser för större delen av dessa behov ?
Och som alltid tycker jag hög markfrigång är minst lika viktigt som 4WD.

Nissan Patrol, Mitsubishi Pajero, Isuzu Trooper kan nog vara lite billigare om man nu ändå vill satsa på en riktig terrängbil.
Eller en Peugeot Dangel, för att visa att man vågar gå sina egna vägar.....

//Per
(lycklig ägare av en, ja just det, Toyota Landcruiser, hm.... :cool:
 
Lada Niva, då har du också en 80-tals Sovjetisk export!
Fyrhjulsdriven, billig, lagas med hammare och huggmejsel höll jag på att säga...
Godtar du fordonet gör 0-100 på ca 25 sek... men när det kom ut på marknaden körde skiten ur andra populära 4 hjulingar i terrängen, fortfarande tror jag inte att många suvar klarar sig lika bra!
 
Lada Niva, då har du också en 80-tals Sovjetisk export!
Fyrhjulsdriven, billig, lagas med hammare och huggmejsel höll jag på att säga...
Godtar du fordonet gör 0-100 på ca 25 sek... men när det kom ut på marknaden körde skiten ur andra populära 4 hjulingar i terrängen, fortfarande tror jag inte att många suvar klarar sig lika bra!

Kravet var:
Plats för 4 personer,
plats för kajak(er) och 4 cyklar

Omöjligt i en Lada Niva!
 
Kravet var:
Plats för 4 personer,
plats för kajak(er) och 4 cyklar

Omöjligt i en Lada Niva!

kajak(er) , vad går att lasta på taket? Är det 1, 2, 3 eller 4 kajaker det gäller??
4 cyklar, fästen kan man ha på "bilens baksida "för att hänga upp cyklar...
Jag har åkt 4 pers. i en niva, det var inga problem, dessutom i terräng...

I vilka miljöer och länder är resan tänkt att gå av stapeln???
 
Landrover Defender hade jag en gång och var helnöjd.
Diskusionen om att åka till Afrika så är nog Toyotan bättre.
Vad jag hört så är den väldigt vanlig söderut och är då lätt att hitta reservdelar till.
Skillnaden var att jämfört med Defendern så fanns det inte lika mycket reservdelar att hitta
och att då ha en Lada ner dit..... njaaa....... finns väl knappt delar i Ryssland till den.

Men priset är problemet.... vet inte vad man får för Toyota för 40 000 kr
 
opps, bommade en hel rad från TS...

bommade raden var:
"alperna, medelhavet och kanske till afrika."
På en sådan resa önskar jag inte lura ut någon i en niva!
Kommer man ner i afrika så finns det en uppsjö med gamla/antika toyota och andra teränggående fordon som går att lasta på.

En jag känner sålde en king cab och talade om för köparen att vinterdäcken knappt skulle klara en vinter till, svaret blev "det skiter vi i, bilen ska till nigeria och hela flaket kommer att vara fyllt med gamladäck och reservdelar"...
 
Hej!

Som första inlägg här på utsidan får jag väl passa på att informera /skryta om min egen "superhjälebil"...

En förvisso gammal, men utmärkt fungerande tgb 11!

Fungerar mycket bra till all form av vildmarksliv, men det jag gillar mest är att jag utan problem kan få in min Klepper 490 i den i stället för att behöva jävlas med att få upp den på taket..

Då har jag naturligtvis delat fartyget den i två delar. (för och akter, skrovduken för sig för den som inte är bekant med Klepperkonstruktionen)

Det är väldigt behändigt att tex köra till sjösättningsplatsen på kvällen, montera och packa Kajaken, sedan sova i bilen för att på morgonen vara klar att ge sig av!

Att den drar mycket bensin, strax under två liter milen och inte går speciellt fort kan jag leva med då jag inte använder den så ofta, bilen är dessutom skattebefriad och behöver bara besiktigas vartannat år + billigare veteranförsäkring.


Sammantaget en förträfflig äventyrsbil, som faktiskt har förmågan att ta dig överallt.
Vinnare av Paris - Dakar 1983 i sin klass, andra plats året efter, "Laughs in the face of any Land rover", som en Engelsman sade till mig en gång.
 
För Norge och Alperna duger det egentligen med något enklare och bensinsnålare, som en Subaru Outback. Går mycket bättre i terrängen än vad det ser ut som. 2.2 liters motor är bättre än den stora 2.5 litaren, håller bättre och drar mindre.
 

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg